Na heel wat uren door te hebben gebracht met D. Griffiths en op zoek te zijn geweest (in het boek) naar "waarom de S.V." en niet tot voldoende antwoord kwam, heb ik het internet geraadpleegd. Ik kwam de volgende link tegen en die wil ik graag met jullie delen. http://arxiv.org/abs/physics/0610121 . In de laatste 15minuten is mijn begrip rondom de kwantummechanica een stuk vaster geworden. Zoals in het begin van de pdf wordt beschreven, wordt de S.V. in de meeste QM cursussen geponeerd als "wet" - zonder herkomst.
Mijn vraag is dan ook; waarom!? Hoewel ik de schrijvers van dit stukje echt een typisch natuurkundige afleiding vind leveren, knoopt het toch heel wat losse eindjes aan elkaar. Ik zie de golffunctie nu als een soort veralgemenisering van het elektrische veld, maar dan voor deeltjes met massa i.p.v. fotonen. Een gevaarlijke "populaire" uitspraak, maar voor nu bedoeld om een beetje houvast te krijgen aan die "plotselinge" S.V.
Ik hoor men ook vaak zeggen, "Schrodinger vatte het kwadraat op als een kansdichtheid". Kan iemand me aan een tekst helpen die daar dieper op ingaat - en/of anders; een meer fundamentele tekst die leidt tot de SV?