Met ons perspectief bedoel ik de waarnemer die op een redelijke afstand staat. De plooing ontstaan door de zwaartekracht wordt minder met de afstand (1/r2). Het feit dat wij er zijn of waren is natuurlijk niet relevant voor het gebeuren van gebeurtenissen in ons universum. Ik denk dat het ook niet plaats heeft gevonden voordat wij er waren. Ik zeg alleen de hele tijd wij, omdat dat lekker makkelijk ook de plaats aarde aangeeft, waar geen zwarte gaten in de buurt zijn. Naarmate je dichter bij het zwarte gat komt, neemt je relatieve tijdsverloop verschil af. Naarmate jij richting een zwart gat vliegt, en ik kijk naar jou vanaf de aarde, dan zie ik jou steeds langzamer lopen, totdat je bijna stil staat, omdat je bijna bij het event horizon vliegt. Je zult er alleen vanuit mijn perspectief nooit komen, omdat je over de laatste meters miljarden jaren zult doen. Voor jou gaat de tijd echter 'gewoon' door en vlieg je met gelijke snelheid naar het zwarte gat toe.
Het is niet zo dat wanneer vanuit ons perspectief iets niet mogelijk (b)lijkt dat het niet gebeurt.
Natuurlijk niet. Ik ontken ook niet het bestaan van zwarte gaten (zoals ik volgens mij al meerdere malen heb gezegd) ik zeg alleen dat omdat wij zo ver weg zijn, en de buiging van tijd zo groot is, dat het vanuit ons perspectief lijkt alsof ze gestopt zijn (of bijna gestopt zijn) met imploderen.
In die zin loopt de tijd dus nog gewoon. Hoe de diverse waarnemers vanuit verschillende standpunten dit tijdsverloop waarnemen is uiteraard weer een ander, relatief, verhaal.
Kijk en dat is nou exact wat ik bedoel. Mijn vraag is, zijn er zwarte gaten die dichtbij genoeg zijn, dat wij dicht in de buurt genoeg zijn, om ook een beetje hun tijdsdilatie te ondervinden. Ik weet niet zo goed hoe ik duidelijker moet uitleggen wat ik precies bedoel.
Voor het zwarte gat staat de tijd natuurlijk niet stil, maar als ik kijk naar het zwarte gat een aantal lichtjaren ver weg, lijkt het wel stil te staan. De zwaartekracht buigt de ruimte daar zo ontzettend dat de tijd bijna stil staat en het licht ook. Dat is de enige manier waarop je dezelfde lichtsnelheid houdt voor elke observator. De tijd van degene die vlak bij het zwarte gat staat moet erg langzaam gaan, zodat hij nog steeds de vertrekkende lichtgolf ziet als iets wat met 300 000 km/s gaat.
Mijn definitie van stilstaande tijd is op de plek van de event-horizon. Als jij daar staat dan staat jouw tijd stil tov mijn tijd hier op aarde. Ik zie jou niet meer bewegen, als jij een grote klok hebt, die ik vanaf de aarde kan zien, dan zie ik die klok stil staan. Jouw tijd staat stil. Dat geld ook voor het zwarte gat. Het kost oneindig lang om de informatie van het zwarte gat, naar mij toe te sturen, omdat het licht niet kan ontsnappen.
Dus samenvattend jouw vragen en opmerkingen:
-Natuurlijk is het niet belangrijk of wij een event zien of niet, maar als we maar ver genoeg zitten van de imploderende ster, zal het imploderen steeds langzamer gaan en uiteindelijk bijna stoppen vlak voordat het een zwart gat wordt (een zwart gat is volgens mijn definitie iets wat geen licht laat ontsnappen en waar de tijd VOLLEDIG stil staat, niet bijna of een beetje, maar volledig)
-Ik koppel het stilstaan van licht en tijd dmv van algemene relativiteit. Het licht zou steeds langzamer moeten lijken te gaan, door de extreme zwaartekracht en de extreme buiging van ruimte en tijd. Echter licht moet dezelfde lichtsnelheid houden ongeacht welke observator er naar kijkt, dus degene die vlak bij de lichtstraal is die uit het gat gaat, die moet zijn tijd heel langzaam hebben lopen, wil hij de lichtstraal nog steeds als 300 000km/s kunnen zien gaan.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Het is allemaal een beetje technisch geneuzel van mijn kant. Maar ik vind het gewoon een leuke gedachte dat vanuit het perspectief van de aarde, er nog nergens zwarte gaten echt gevormd zijn. Ze zijn allemaal bijna klaar. En zodra we er naar toe vliegen, kunnen we ze echt gevormd zien worden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.