Jara
Artikelen: 0

Te snel opstaan

Ik vroeg me af hoe het kwam dat je soms heel duizelig wordt (soms zelfs helemaal zwart voor je ogen) wanneer je opstaat als je uit bed komt, oid... Het komt volgens mij niet door een te lage bloeddruk... want dat heb ik niet (laten testen) maar sowieso hebben heel veel mensen er last van.... maar kan het dan dat je een paar seconden een te lage bloeddruk hebt? of hoe zit dat dan?

Ben benieuwd :shock:

Kus!
Wezel

Re: Te snel opstaan

Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. Ik heb het nu en dan als ik zit of lig en plots opsta. Hoe warmer het is, hoe erger het is. Zo viel ik eens bijna flauw toen ik rechtstond na een sprong naar de bal als doelman. Ik veronderstel dat onze evenwichtsorgaantjes in de oren er ook iets mee te maken hebben?
Wouter_Masselink

Hier heb ik soms ook wel eens last van. Vooral als ik ziek ben. Ik denk dat dit komt doordat het bloed uit je hoofd wegstroomt oid.
"Meep meep meep." Beaker
Cycloon

Nee, het komt dus wel door een lage bloeddruk ... Maar zie het niet negatief ofzo, je bloeddruk komt zeer snel terug op peil, maar wanneer je slaapt of neerligt gaat je bloeddruk dalen ...

Je kan hetzelfde voor hebben als je lange tijd in de zetel ligt ofzo :wink:

Ooit geleerd tijdes mijn lessen bio van vorig jaar :shock:
Threshold

Het kan ook zijn dat je te weinig rode bloedplaatjes hebt of te

dik bloed hebt (stropering).

Ik heb er ook last van gehad, ik denk door te veel roken,

en heb een reeks normaal verkrijgbare voedingssupplementen

genomen. Nu kan ik zo snel opstaan als ik wil.

Drastisch gaat het met EPO hierdoor krijg je ook meer rode

bloedplaatjes, maar dan moet je er wel een aspirine bij

nemen anders wordt het bloed weer te dik.
Cycloon

Ik heb er soms last van, khad er vroeger echt vaak last van, maar laatste maanden lijkt dat weg te zijn ...

Kheb het vooral als ik moe ben :shock:
Diesel Power

Heeft lengte er ook iets mee te maken? Want naar mijn ervaringen kreeg ik hier vaker last van toen ik steeds langer werd. En ik hoor er vaak alleen maar langere mensen over praten... maar kan aan mij liggen hoor ...
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet
Cycloon

Ja lijkt me mss wel logisch, als je langer word moet je bloed plots een langere afstand doen en wanneer je dan niet direct start met meer bloed te produceren krijg je dus een lagere bloeddruk (ik weet wel niet of het een juiste verklaring is)
Threshold

Heeft lengte er ook iets mee te maken? Want naar mijn ervaringen kreeg ik hier vaker last van toen ik steeds langer werd. En ik hoor er vaak alleen maar langere mensen over praten... maar kan aan mij liggen hoor ...

Ik kan ergens vaag herinneren, dat een giraf over een speciaal soort mechanisme beschikt, zodat hij zonder problemen de kop op en neer kan zwiepen. Misschien ligt daar een oplossing?
Bas

Als je snel opstaat veranderen de drukken die in de bloedvaten heersen plotseling, waardoor de bloedverdeling in het lichaam verstoord wordt en er met name bovenin je lichaam, je hoofd dus, even een tekort is aan bloed (inderdaad een kortdurende te lage bloeddruk). Je lichaam heeft even tijd nodig om het nieuwe evenwicht in te stellen, dus het bloed weer eerlijk te verdelen. Langere mensen zullen door de langere afstand die het bloed naar het hoofd moet afleggen dus sneller last hiervan hebben.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Gray

Ik heb al is een bloedneus gehad door te snel op te staan, wat is daar de oorzaak van?
Cycloon

Een plotse hoge bloeddruk omgeving je neus, dus dat op die plaats plots zoveel bloed komt dat bepaalde (slag)adertjes gaan scheuren ...
area51

ik heb het ook vooral als ik op het strand lig of als het warm is. dus ik denk dat het inderdaad komt dat door de warmte je bloeddruk daalt
Cycloon

Je bloed wordt iets vloeibaarder omdat het warmer is waardoor de druk ook minder is :wink:
timwaagh

Ik heb dit vaak als ik uit bad kom...of uit de badkamer loop...ik gok dat het met de temperatuur te maken heeft....of de vochtigheid.

Terug naar “Geneeskunde”