Syd
Artikelen: 0

Re: Navigeren in de ruimte

Arjesara, dat begrijp ik niet, maar doe geen moeite om het uit te leggen :wink: .

Wat het berichtje van de gast betreft, volgens mij maakt het niet uit of het heelal eindig is, je telt toch gewoon door als een ruimteschipje verder in de ruimte komt?
arjesara

Oh de uitleg is voor een 6WO leerling (dat was je toch) niet eens zo moeilijk. Neem drie vectoren vanuit de positie waar je bent naar drie quasars (die staan veel verder weg en zullen dus niet bewegen). Je kunt je misschien wel voorstellen dat je een zodanige ontbinding van die vectoren kunt maken dat alledrie de vectorontbindingen loodrecht op elkaar komen te staan (soort xyz). Dat is een orthogonale ontbinding. (leer je nog wel bij Linaire Algebra op de uni). Met dopplerfeectmethode kun je dan de snelheid bepalen. Het voordeel van die quasartjes is dat ze veel verder weg staan de afstanden binnen een sterrenstelsel.
Wouter_Masselink

Syd schreef:Arjesara, dat begrijp ik niet, maar doe geen moeite om het uit te leggen  :wink: .

Wat het berichtje van de gast betreft, volgens mij maakt het niet uit of het heelal eindig is, je telt toch gewoon door als een ruimteschipje verder in de ruimte komt?
als het helal oneindig is, waar leg je dan het nulpunt. of wacht eens, ik realiseer me net dat als je vanaf bijvoorbeeld de aarde of de zon gaat tellen, dus daar leg je dan alle nulpunten, dan ga je gewoon oneindig in de negatief als in de positief. dit lijkt me wel goed te kunnen. :shock:
"Meep meep meep." Beaker
arjesara

Lijkt me lastig: zon staat niet stil en is niet vanuit alle richtingen in het heelal zichtbaar.
Syd

Dat bedoel ik, Wouter. Oneindig veel cijfers achter een min teken kan ook. :shock:
Wouter_Masselink

Lijkt me lastig: zon staat niet stil en is niet vanuit alle richtingen in het heelal zichtbaar.

dat was slechts een voorbeeld, maar dan moet je dus iets hebben wat stil staat. en wat staat nu stil en wat niet. je vergelijkt het altijd met iets anders.
"Meep meep meep." Beaker
arjesara

Binnen een sterrenstelsel staat een quasar redelijk stil
Wouter_Masselink

dus kies een willekeurige quasar om daar alle nulpunten van het assenstelsel te laten beginnen en je bent toch klaar???

of ben ik nu te kortzichtig
"Meep meep meep." Beaker
arjesara

Mwah, orthogonale ontbinding ooraf zou dit iig makkelijker maken.
Anonymous

eeey

als je nou alleen onze melkwegstelsel in het assenstelsel neemt

met als nulpunt het midden

want buiten onze melkwegstelsel zullen we wel nooit komen gewoon door de te grote afstanden
Anonymous

Reaper schreef:eeey

als je nou alleen onze melkwegstelsel in het assenstelsel neemt

met als nulpunt het midden

want buiten onze melkwegstelsel zullen we wel nooit komen gewoon door de te grote afstanden

Ik vind dit wat té, maar je hebt gelijk kwa referentiepunt zou je bv. de Aarde kunnen nemen. Ik neem aan dat toekomstige astronauten graag op een dag weer naar huis willen. Ik zou het anders niet weten, zolang er niet écht een vast punt is te ontdekken in het universum lijkt me het een probleem. :shock:
Anonymous

eeeyy gast
k vind dit wat té, maar je hebt gelijk kwa referentiepunt zou je bv. de Aarde kunnen nemen. Ik neem aan dat toekomstige astronauten graag op een dag weer naar huis willen. Ik zou het anders niet weten, zolang er niet écht een vast punt is te ontdekken in het universum lijkt me het een probleem.
ik bedoel nie onze zonnestelsel maar de melkwegstelsel
Anonymous

Ruimtevaartuigen navigeren in de ruimte aan de hand van ster sensoren die bepaalde sterren automatisch kunnen detecteren door een ster catalogus dat zich bevindt in het geheugen van de vluchtcomputer van het ruimtevaartuig.

Ook wordt er meestal ook gebruik gemaakt van zon sensoren die op een soortgelijke manier aan de hand van de positie van de zon navigatieinformatie kunnen leveren.

Op de volgende site kan je zien hoe de MARS EXPRESS dat enige tijd geleden op MARS aankwam opgebouwd is uit verschillende systemen waaronder ook 2 zonne sensoren en 2 autonome wijde blikveld ster sensoren

http://www.eads.net/xml/content/OF00000000...7/44/559447.pdf

Terug naar “Ruimtevaart”