Benm schreef:Een van de geinigste vind ik nog steeds domweg een injectienaald door de kurk drukken, er wat lucht onder injecteren en zo die kurk + spuit er in 1x uit trekken.
Dat heb ik nu geprobeerd. Het werkt, maar vanwege een tamelijk kleine 25 ml spuit moest ik eerst de luchtbel uit de fles verdringen voordat ik voldoende druk kon opbouwen.
De kurk kwam in beweging bij een spuitdruk van 5 bar. Die druk heb ik op primitieve wijze gemeten: eerst water via een door de kurk gestoken injectienaald in de rechtopstaande wijnfles gespoten om de luchtbel te verdringen; de lucht kon ontsnappen via een tweede door de kurk gestoken injectienaald. Toen de tweede injectienaald verwijderd en het gat in de kurk afgesloten. Daarna geprobeerd om lucht te injecteren via de eerste injectienaald. Bij een 5-voudige compressie van de lucht in de spuit, dus een druk van 5 bar, kwam de kurk in beweging.
De druk van 5 bar oefent op de kurk (2 cm diameter) een kracht uit van 160 N. Die berekende kracht op de kruk bleek gelijk te zijn aan de gemeten kracht die een kurketrekker moet leveren. En hij bleek gelijk te zijn aan de gemeten kracht waarmee je de kurk terugduwt in de fles. Dat die krachten gelijk zijn ligt voor de hand maar voor de zekerheid heb ik het gecontroleerd.
Misschien kan de injectiespuit ook helpen om inzicht te verkrijgen in de truc met de schoen, met name om een formule te vinden die het verband geeft tussen het in beweging komen van de kurk en de eigenschappen van de fles wijn, de schoen en de stootkracht.
De truc met de schoen heb ik een paar keer herhaald met verschillende luchtbellen in de fles wijn (1 bar, geen overdruk in de fles). De originele fles wijn had een luchtbel van 7 ml. Hoe vaak moet je de fles tegen de muur stoten om de kurk volledig uit de fles te krijgen? Het resultaat was ongeveer:
- oneindig vaak stoten bij een luchtbel van 0 ml (d.w.z. lukt niet)
- 30x of meer stoten bij een luchtbel van 7 ml
- 17x stoten bij een luchtbel van 10 ml
- 12x stoten bij een luchtbel van 40 ml
- 9x stoten bij een luchtbel van 80 ml
- 15x stoten bij een luchtbel van 160 ml
- 40x stoten bij een luchtbel van 320 ml
De eerste conclusie is dat de truc met de schoen een luchtbel nodig heeft.
Opvallend was het klankverschil tussen stoten met een fles zonder luchtbel (doffe slag op schoenzool) en stoten met een fles met luchtbel (scherp 'tsik'-geluid, passend bij cavitatie). Een grote of kleine luchtbel maakt voor de klank niet uit, mits >0 ml.
De cavitatie is zichtbaar in slow motion opnames van The Naked Scientists, op
deze webpagina. Als er een luchtbel is dan biedt dat ruimte voor kortstondige cavitatie bij de kurk. Als de cavitatie stopt dan slaat het waterfront dat terugkeert hard tegen de kurk. Cavitatie is ook de oorzaak van het door Jan genoemde
waterslageffect.
De truc met de schoen blijkt ook te werken bij stoten tegen een plafond, met de fles ondersteboven. De flessebodem komt dan niet meer in contact met de wijn, door de luchtbel. De flessebodem speelt in feite geen rol in het proces, de bodem zou zelfs open kunnen zijn.
Mij lukt het vaak niet om de truc met de schoen uit te voeren met een nieuwe fles wijn, wel met een gebruikte fles met een teruggeduwde kurk. Een verklaring is dat een teruggeduwde kurk makkelijker, met 25% minder kurketrekkerkracht, in beweging blijkt te komen dan de originele kurk in een nieuwe fles.