Volk,
Als wij mensen inderdaad een vrije wil hebben, kan ik dan zeggen dat het "toevallige" universum is gegroeid tot een universum waarin doelbewustheid een rol speelt?
Zo ja, hoe bijzonder is dat, van toeval tot doelbewustheid?
Cheers!
Dit is natuurlijk niet waar. Een universum die onderhevig is aan alleen fundamentele wetten kan zeker wel mensen produceren. Het is juist het geloof zo dat er miljoenen universums hadden kunnen vormen zonder ons maar dat wij degene zijn met ons. Geen toeval nodig, komt op ons alleen over als toeval.Marleen schreef:Ik denk dat het toeval alleen kan spelen binnen de doelbewustheid.
- Als er alleen maar fundamentele wetten waren geweest dan zou er ook weinig zijn. Want als er helemaal geen toeval zou zijn zou dat betekenen dat voor ieder puntje in het universum precies dezelfde wetten zouden gelden. Dan zou het universum alleen maar helemaal egaal kunnen zijn.
Hier ben ik het niet mee eens. Althans, quantummechanica sluit menselijke bepaling van de fundamentele wetten uit op kleiner dan atomair niveau. Dat is waar omdat we niet kleiner kunnen meten en met meten verstoren wij op een manier die niet te meten is. Het punt is dat de natuur niet van ons afhankelijk is. Wij kunnen dan de wetten niet nauwkeurig door die metingen bepalen maar er kan zo zeker nog een deterministisch universum bestaan. Dat wij het niet kunnen doorgronden is een andere zaak.Aan de ene kant heb je de quantummechanica, die absoluut determinisme uitsluit.
Vind je het gedrag van mieren nou echt zo willekeurig? ik niet echtZouden we kleiner zijn, dan zouden weer meer random gedrag vertonen
Toeval binnen doelbewustheid, dat kun je van twee kanten bekijken..Marleen schreef:
Dit is natuurlijk niet waar. Een universum die onderhevig is aan alleen fundamentele wetten kan zeker wel mensen produceren. Het is juist het geloof zo dat er miljoenen universums hadden kunnen vormen zonder ons maar dat wij degene zijn met ons. Geen toeval nodig, komt op ons alleen over als toeval.Ik denk dat het toeval alleen kan spelen binnen de doelbewustheid.
- Als er alleen maar fundamentele wetten waren geweest dan zou er ook weinig zijn. Want als er helemaal geen toeval zou zijn zou dat betekenen dat voor ieder puntje in het universum precies dezelfde wetten zouden gelden. Dan zou het universum alleen maar helemaal egaal kunnen zijn.
pitfall prevention schreef:Aan de ene kant heb je de quantummechanica, die absoluut determinisme uitsluit.
Hier ben ik het niet mee eens. Althans, quantummechanica sluit menselijke bepaling van de fundamentele wetten uit op kleiner dan atomair niveau. Dat is waar omdat we niet kleiner kunnen meten en met meten verstoren wij op een manier die niet te meten is. Het punt is dat de natuur niet van ons afhankelijk is. Wij kunnen dan de wetten niet nauwkeurig door die metingen bepalen maar er kan zo zeker nog een deterministisch universum bestaan. Dat wij het niet kunnen doorgronden is een andere zaak.
En het universum is wel degelijk onderhevig aan toeval. Een voorbeeld is radio actief verval."some students incorrectly interpret the uncertainty principle as meaning that a measurement interferes with the system. For example, if an electron is observed in a hypothetical experiment using a optical microscope, the photon used to see the electron collides with it and makes it move,giving it an uncertainty in momentum. This is not the idea of the uncertainty principle.The uncertainty is independent of the measurement process and is grounded in the wave nature of matter"
Ik vind het gedrag van mieren wel degelijk veel willekeuriger dan het gedrag van mensen. Willekeurig in de zin van minder overwogen. (natuurwetten wegen ook dingen aan elkaar af nietwaar?) Het gedrag van mensen is geferifieerder natuurlijk, dat heeft ook met formaat te maken maar is van een hele andere orde. Vanuit de context van vrije wil is het zeker niet een compleet onzinnige gedachte vind ik. En vanuit deze context ook niet denk ik, willekeur binnen de doelbewustheid.Vind je het gedrag van mieren nou echt zo willekeurig? ik niet echtZouden we kleiner zijn, dan zouden weer meer random gedrag vertonen
Geen verstand van QM, dus daar ga ik even niet op inDePurpereWolf schreef:Toeval in de wetenschap (of de natuurkunde moet ik zeggen) is heel anders dan toeval in het normale leven.
...
Toeval in het normale leven is het feit dat dingen onvoorspelbaar zijn.
Als je in de trein gaat zitten, is het dan te voorspellen dat je in coupe C gaat zitten? Ja, het heeft waarschijnlijk een zelfde kans als Coupe B. Maar wat beslist waar deze persoon gaat zitten? Vaak helemaal niets, vaak is het gewoon een kwestie van toeval dat hij in B gaat zitten, en een kwestie van toeval dat hij op stoel B3 plaats neemt. Als dit van te voren al vast zat, wie/wat heeft dan stoel B3 vastgesteld? Je onderbewust zijn? Iemand anders? God? Of gewoon toeval.
De natuurkundige wetten omschrijven precies hoe het persoon gaat zitten, maar niet waar. De loop van een mier lijkt geheel random, dat is het ook, als een mier een steen tegen komt loopt het met dezelde kans rechts omheen dan links omheen. Niemand zegt de mier wat te doen, de mier maakt een random keuze van A of B.
we zouden het ook kunnen omdraaien,Filter schreef:Volk,
Als wij mensen inderdaad een vrije wil hebben, kan ik dan zeggen dat het "toevallige" universum is gegroeid tot een universum waarin doelbewustheid een rol speelt?
Zo ja, hoe bijzonder is dat, van toeval tot doelbewustheid?
Cheers!
Zolang het onzekerheidsprincipe van Heisenberg geldt voor 1 deeltje van het universum, geldt dit dan ook meerdere deeltjes?lngr schreef:PNCO,
is het dan wel toeval in het voorbeeld van PurpereWolf als je gaat zitten, en zonder dat je het gezien hebt merk je ineens dat je tegenover een oude jeugdvriend zit. Beiden hersenen hebben dat volgens jou bepaald, maar de ontmoeting dan? Is dat toeval, geen toeval, bepaald door god/gaia?