Bert Coenen
Artikelen: 0

Berekenen van benodigde kracht om wig op plaats te houden

1915_001
(618.13 KiB) 749 keer gedownload
In de .pdf file heb ik een poging gedaan om te berekenen wat de benodigde kracht is om een wig op zijn positie te houden oiv de inwerkende druk p, die zorgt voor een kracht Fin op de wig.

Hoe ik het berekend heb zou oiv de kracht Fin de wig naar onder bewegen, wat dus niet klopt (Ps: veronderstel even dat de druk zo groot is dat de zwaartekracht van de wig te verwaarlozen is).

Zorgt Fintan ook voor een verplaatsing van de wig? Of mag ik deze effectief weglaten? Maar wat doet de verticale ontbinding van de kracht Fintan dan? Die kan toch niet verdwijnen:)? Maar als ik hem wel meeneem dan heft dan heft hij Fy1 op, en zou de wig maw altijd statisch zijn, enja dat klopt ook niet.

Moet ik eventueel rekening houden met de wrijvingskrachten tussen de wig en het statische schuine schuifvlak? Heft deze wrijvingskracht (Fwrijving=µ.Finnorm(=Fintan?)) Fintan dan op?

Als iemand mij een beetje uitleg zou kunnen geven graag, of even een klein schetsje kan maken met de juiste vectoren.

Alvast bedankt.
Hooy
Artikelen: 0

Re: Berekenen van benodigde kracht om wig op plaats te houden

beste Bert

Ik lees hier boven iets over verplaatsen van de wig maar ik veronderstel dat het de bedoeling is om gewoon de wig op zijn plaats te houden. de horizontale kracht(naar rechts gericht) hiervoor nodig kan je als volgt berekenen:

F=de krachtvector waarmee het bovenste lichaam naar beneden gedrukt wordt.

N=de Normaalvector loodrecht op het schuine vlak(met hoek Alfa)

eerst berekenen we de grote van de normaalkracht loodrecht op het schuine vlak

N=F/cos(alfa)

vervolgens de kracht nodig om de wig op zijn plaats te houden

F(wig)=N*sin(alfa)

opgepast we veronderstellen hier dat het contact tussen de verschillende lichamen perfect glad is (dit zal in de praktijk nooit zo zijn...

Hooy

Terug naar “Klassieke mechanica”