als ik u goed begrijp, Enrico (bij het eerste stuk)
dan wil je het rendement weten, qausi in zijn totaliteit:
(met al respect, ik ben niet capabel om het uit te reken in kg
)
rendement is een verhouding -uit gedrukt in % - tussen 'wat stop ik er allamaal in, in mijn bedrijf én wat krijg ik er uit?
uiteraard, zullen de bedrijfsleiders niet reken in procenten, maar in centen.
de volgende kenmerken zijn zeer belangrijk:
-1) de legging, de toegankelijkheid (een bedrijf die ligt bij een rivier, kan gebruik maken van duwboten=meer vracht, minder kosten vgl bij vrachtwagens)
-2)kapitaal (logisch
)
-3)wat produceer men en welke grondstoffen en energietoevoer?
bv: aluminium: het grondstof baxiet is op zichzelf niet goedkoop en bovendien vraag het een enorme elektriche energie
dus, logisch dat vele mensen zullen verkiezen voor PVC, dan aluminium
-4)de acomodatie - de kennis (knowhow) - welke arbeiders - de compitiviteit -.....
om u een idee te geven, hoe moeilijk een bedrijfsleven kan zijn
(ken weinig iets van Nederland, maar in België al + 15.000 faissementen in 4j
waarom, de loonkost)
---- dit is de theorie----
een praktische voorbeeld:
2 bedrijven die opleggers fabriceren, voor vrachtvervoer (puinsteen,aard,...)
de ene maakt het in staal, en de andere in aluminium, ok
wie van deze 2 zou het zuinigste bedrijf zijn?
-ik denk, die van staal:
de producie van staal is "ietsje" gemakkelijker dan alum. ijzererts is goedkoper dan baxiet. een inducieoven -voor staal- ,vgl met het elektrolyseren van alum, ik denk dat er minder elektriciteit zal nodig zijn.
- en assambleren van staal door goedgescholde lassers, is relatief goedkoop(?). ik weet niet van aluminium, lassen, maar inox gebeurd door TIG lassers, in dat vraagd geduld en perfectie = duure arbeiders.
zullen we gokken? rendement 80% (??????) bij staal
-verbeter mij ,aub, als ik gemist ben-
maar het voordeel van alumunium is = gewicht!
2 opleggers van ca. 15 m - de ene staal = tarra 7à8 ton ,maar die andere zal veel minder zijn -misschien 4à5ton?-
begrijp je wat ik bedoel? voor deze dieselvolume, zelfde rit, 2à3 ton meer laadvermogen.
ik zal zeggen zoals Einstein:"allemaal relatief"
meer weten?
http://www.triple-value.com/artikel_meerwaarde.htm
--------
van vliegtuigen ken ik weinig tot niks. hopelijk leg het een ander persoon uit. ben ook nieuwsgierig
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!