klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

hotelschakeling

afgesplitst van:

http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/175369-schakeling-met-lampje/
Grasshopper schreef: do 28 jun 2012, 21:13
Vind deze vraag eerder een doordenkertje, dan een test van je kennis van schakelingen...
Toch is het wel een test van kennis. De kenner zal in schakeling C direct de klassieke wisselschakeling herkennen.

Wordt ook wel hotelschakeling genoemd, maar een hotelschakeling is toch een beetje anders.
Benm

Re: hotelschakeling

Wat is een hotelschakeling volgens jou dan?

Voor zover ik weet wordt bovenstaande constructie meestal zo genoemd, al is er natuurlijk ook de variant met meer dan 2 knoppen (extra kruisschakelaars) - is dat dan de hotelschakeling, en deze meer voor bed & breakfasts? ;)
Victory through technology
klazon
Pluimdrager

Een hotelschakeling gaat net een stapje verder. Wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd.

Het begint met een wisselschakeling, schakelaar bij de deur, schakelaar bij het bed. Maar dan gaat het niet direct naar de lamp, maar naar een derde wisselschakelaar bij de wastafel. Daarmee kan je kiezen tussen de hoofdverlichting en de wastafellamp.

Het is dus een soort spaarschakeling, niet meer lampen tegelijk aan dan nodig is.
Benm

Grappig.. heb je ergens een voorbeeld van zo'n schakeling?
klazon
Pluimdrager

Google <hotelschakeling> en je vindt b.v. dit:

http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html

Wel even al die sites overslaan die net doen of een hotelschakeling en een wisselschakeling precies hetzelfde zijn.

Zelfde schakeling staat onder de benaming slaapkamerschakeling in het befaamde boekje Licht en Krachtschakelingen van S. Mahler.
Benm

@klazon: ik vat hem... al moet ik wel zeggen een dergelijke constructie nog nooit in in een hotel gezien te hebben, terwijl ik inmiddels toch wel in 100+ hotels/hostels/etc verbleven ben. Ik zou raar opkijken als het licht in de kamer uitging als je het in de badkamer aanzette.

Dat laatste is overigens wel eens gebeurd, maar dat was meer gevolg van te weinig gezekerd vermogen om beide lampen tegelijk te laten branden ;)
klazon
Pluimdrager

Ik heb ook wel eens in hotels gebivakkeerd. Niet zo vaak als jij, maar ik kan me ook niet herinneren dat ik zo'n schakeling heb aangetroffen.

Niettemin staat de schakeling als zodanig in de boekjes, maar is weinig bekend.

Je ziet regelmatig dat de term hotelschakeling wordt gebruikt voor een wisselschakeling, maar uit mijn opleiding weet ik dat er een verschil is. Eerlijk gezegd moest ik ook mijn schoolboekje weer opgraven om te weten wat dat verschil ook al weer was.
Benm

Ik ben niet opgeleid volgens de boekjes, dat blijkt maar weer :)

Overigens denk ik dat de genoemde hotelschakeling ook best onpraktisch kan zijn:

- Als het licht in de kamer uit is, kun je het licht in de badkamer niet vanuit de badkamer aanzetten.

- Als je het licht in de badkamer gebruikt, uit hebt gedaan via een andere schakelaar, en savonds het licht in de kamer wil aanzetten omdat het donker is geworden kan dat niet zonder eerst naar de badkamer te lopen en daar de schakelaar om te zetten.
klazon
Pluimdrager

Benm schreef: za 30 jun 2012, 14:03
- Als het licht in de kamer uit is, kun je het licht in de badkamer niet vanuit de badkamer aanzetten.
Het gaat ook niet om een badkamer. Het gaat om een wastafel in de slaapkamer.
Benm

Ah okay, dat verklaart denk ik wel wat. Wastafels in slaapkamers zie je niet zoveel meer tegenwoordig natuurlijk, meestal is het ensuite of ergens gedeeld op een gang. Overigens had ik die wel in een studentenhuis waar ik woonde, maar daar zat simpelweg een TL boven de spiegel, onafhankelijk van de lamp midden in de kamer (die wel weer een wisselschakeling had).
sillyconmarc
Lorentziaan

Misschien een beetje off-topic...

Ik heb ooit een variant op dit principe gezien in een erg lange gang met een stuk of 10 lampen. Om de tien meter hing een lamp en ongeveer halverwege tussen de lampen stond telkens een schakelaar. Als je door de gang liep moest je telkens de schakelaar omzetten en dan ging het licht uit achter je en aan vóór je.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... opic=59270

Terug naar “Elektrotechniek”