Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
mastercell
Artikelen: 0

zon uitgebrand

Over een paar miljard jaar is geschat dat de zon uitgebrand zou zijn.

Hoelang zouden we ongeveer kunnen doorleven met de huidige technology? en hoe zou je de wereld met een alternatieve manier kunnen belichten?
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
Cycloon

Re: zon uitgebrand

De zon gaat beginnen zwellen en de aarde hierdoor vernietigen ... Dus daarover zullen ze nooit moeten denken. Dat is dan ook de reden waarom ze mars willen verkennen, omdat deze niet zal vernietigd worden :wink:
Elmo

Ik ben bang dat je dan op mars ook niet al te veilig zit. Door de straling zal je het daar waarschijnlijk ook niet overleven.

Tegen de tijd dat de zon op is (en als, door een mirakel, de mensheid dan nog bestaat) zullen we echt naar een ander zonnestelsel moeten. Minimaal zo'n 4 lichtjaar verderop dus...
Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous

Even voor de duidelijkheid:

het formaat van de zon heeft geen enkele invloed op de stralingsdruk die we van hem ontvangen.

(het formaat moet wel kleiner zijn dan de straal aarde-zon)

Indien de zon minder stralingsdruk gaat geven en hij wordt 10 keer groter dan wordt het hier kouder.

Alleen de schaduwen worden op de aarde ietwat anders.
Elmo

Ik had het over de radioactieve en mutagene straling die vrij zou komen aan het einde van het leven van de zon.
Anonymous

Lekker veel poollichten op het einde.
Cycloon

Minimaal zo'n 4 lichtjaar verderop dus...

Ik dacht dat het minimaal 7 lichtjaar was ...
Germen

Een nieuw en speculatief voorstel van astrofysici is het aftappen van gas van de zon, zodat het een kleinere ster wordt, hij omlaag schuift op het Herzsprung-Russell diagram en hierdoor de levensduur enorm wordt vergroot. Afgezien daarvan: als het protium en deuterium van de zon in een kernfusiereactor wordt opgestookt in plaats van in de zon zelf, hebben we veel meer lol van de vrijkomende energie en kunnen we het ook veel langer uithouden.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Elmo

Mij lijkt het bouwen van een Dyson-bol om de zon nog eenvoudiger dan dit "aftappen van gas"...
Cycloon

Dat lijkt me wel een goed idee, maar leg me ff uit hoe jij dat dan van de zon wil gaan aftappen ;)

Edit: Wat is een dyson bol ? :shock:
Germen

Mij lijkt het bouwen van een Dyson-bol om de zon nog eenvoudiger dan dit "aftappen van gas"...
Elmo, eenvoudiger is het zeker, maar het is en blijft broddelwerk. Heb je al die moeite gedaan om een mooie Dysonschil te bouwen en is het feest al voorbij. Overigens denk ik ook dat het een helse klus is om een structuur met de grootte van een Dysonbol in een stabiele omloop te krijgen (immers we hebben het hier over belachelijk grote materiaalspanningen).

Voorgesteld wordt om elektrische ladingen om de zon heen te laten tollen, bijvoorbeeld in een omloopbaan net buiten de fotosfeer. Hierdoor ontstaan jets aan de noord- en zuidpool die met andere magnetische ringen afgetapt kunnen worden.

Hier nog wat achtergrondinfo: http://www.daviddarling.info/encyclopedia/.../D/Dysonsp.html
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg
Cycloon

Zou me wel verwonderen mocht de mens ooit in staat zijn om ten eerste naar jupiter te reizen, en daar dan ook nog eens zo een dyson-bol te gaan maken ... Ooit zal het misschien wel allemaal kunnen maar het lijkt me toch onmogelijk (of het zou echt 100den jaren duren volgens mij voor die bol echt af zou zijn, met voorbereiding enzo erbij genomen)
Elmo

Waarom zou je een Dyson-bol om Jupiter willen bouwen? Traditioneel bouwt men zoiets rond een ster...
Micheltje

Waarom zou je een Dyson-bol om Jupiter willen bouwen? Traditioneel bouwt men zoiets rond een ster...
Dat is toch ook de bedoeling dacht ik? Cycloon bedoelt met naar Jupiter reizen dat het bericht van StrangeQuark zegt dat ze de materialen die nodig zijn om de Dyson-bol te bouwen uit Jupiter willen vergaren

Uit het bericht:
The material for building the sphere, Dyson suggested, could come from disassembling the planet Jupiter and utilizing the minerals and metals from its deep interior
Cycloon

Zoals michieltje zei, men wil jupiter gebruiken voor de grondstoffen, want daar gaat heel wat inkruipen, het lijkt me niet echt doenbaar om stukjes jupiter naar de aarde te brengen en deze hier te bouwen ...

Terug naar “Natuurkunde”