E.Desart
Artikelen: 0

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Hier is een filmpje van het wereldrecord (in zover dit klopt)

http://youtu.be/ZDqN8sEl6oE

172' = 52.4256 m

Zo'n wereld record vraagt EN getrainde mensen, EN een gestoorde geest.

:) Hoort eigenlijk in het psychologie forum, maar daar mag je geen privé problemen bespreken, dus best bij natuurkunde laten (lijkt het normaler).

Als je voor zoiets getraind bent kan ik daar nog respect voor opbrengen. Als je dit doet zonder training meet zo'n record alleen hoe gek je bent. Het betekent als prestatie niets voor mij. Het enige is dat je geluk had dit zonder schade te overleven.

En jij bent niet getraind anders had je dit getal van 300 m NOOIT vermeld.
Eric
E.Desart

Als je wil googlen:

Nederlands hoogduiken

Engels "high dive" of "high diving"
Eric
Benm

Wellicht helpt het maken van salto's ook een beetje om de snelheid te reduceren - rechtstandig springen (of je laten vallen) is de positie met de laagste luchtweerstand. Ik heb geen idee hoeveel het scheelt, maar het zo best het equivalent van een (paar) meter extra hoogte kunnen zijn.

Maar goed, het blijft natuurlijk gekkenwerk. Met training is het blijkbaar wel mogelijk om vanaf een meter of 50 te springen zonder gewond te raken.

Overigens vind ik het getal van 98% overleiden vanaf 75 meter wel verdacht groot. Wellicht is dat inclusief gewond raken en verdrinken, overvaren worden, onderkoeling en dergelijke?
Victory through technology
Raspoetin

Benm schreef: di 10 jul 2012, 15:56
Overigens vind ik het getal van 98% overlijden vanaf 75 meter wel verdacht groot. Wellicht is dat inclusief gewond raken en verdrinken, overvaren worden, onderkoeling en dergelijke?
Als je in ogenschouw neemt dat mensen springen om een eind aan hun leven te maken, en dus waarschijnlijk niet netjes met de voeten naar beneden het water raken, lijkt me dat geen overdreven hoog percentage.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
E.Desart

Hier is degene die het wereldrecord op 174' 8" bracht in Hong-Kong = 53.0352 m

http://www.kunzeentg...dydickison.html

Klein probleem: 1 been verbrijzeld. En dit was een profesionele (getrainde) hoogduiker.
Randy Dickenson's Disastrous 175' World Record Attempt

Hong Kong - 1985

May 2009

Dene was in Hong Kong and helped set up the 200' tower for Randy's dive. He provides us with a first-hand account of the unsuccessful effort, which resulted in a leg shattering on impact.
Nu is hij dood met één van zijn stunts.

Heeft WSF van die zwarte bandjes/frames rond posts voor die topic gesloten wordt met een "in memoriam"?
Eric
Michel Uphoff
Moderator

Gelukkig ziet de vraagsteller er na al onze bemoedigende :mrgreen: reacties inmiddels ook geen been meer in.
jkien
Moderator

Hier is een filmpje van het wereldrecord (in zover dit klopt)
Het klopt, het was het wereldkampioenschap. Dat filmpje over een van de deelnemers is een fragment van het eerder genoemde tv-verslag. 1
Benm schreef: di 10 jul 2012, 15:56
Overigens vind ik het getal van 98% overleiden vanaf 75 meter wel verdacht groot. Wellicht is dat inclusief gewond raken en verdrinken, overvaren worden, onderkoeling en dergelijke?
Bij de Golden Gate Bridge is het sowieso moeilijk om naar de oever te zwemmen zonder te verdrinken, ook zonder voorafgaande 75 meter val en suicidale stemming: het is het legendarische water van het gevangeniseiland Alcatraz. Zwemmers bezwijken er door koudeshock en koude-onbekwaamheid, eigenlijk geen onderkoeling. 2
Dominus Temporis

stel dat je in een plasticen dingetje zit, dat de vorm heeft van zo'n ding op een traanplaat (in supergroot formaat dan), dat extreem lang is, en heel puntig is. stel ook dat je zelf niet kunt bewegen. zou je dan veilig in het water kunnen springen?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein
jkien
Moderator

Dat ding is dus een naaldvormige capsule? Dat is een goed idee, dan is de schok als je het water raakt gering.

De capsule moet voorzien zijn van een rem voor onder water. Liefst met een vertraging van ongeveer 5g, zodat je niet veel diepte nodig hebt, en zodat het snel voorbij is. De sprong was 75 m, de afstand onder water mag dan 5x korter zijn, dat is 15 m. Het water moet dus 15 m diep zijn; of de rem moet asymmetrisch zijn zodat de capsule onder water een kromme baan beschrijft die nabij het wateroppervlak eindigt, dan heb je minder diepte nodig.
fysica_fan

MaximVanNoten schreef: vr 06 jul 2012, 19:11Vraag 1: Als ik van een hoogte van 300 m uit een helikopter naar beneden val, hoe diep val ik dan in het water ?

Vraag 2: Kan ik de druk aan die op mijn lichaam ontstaat als ik op het diepste punt van het water ben ?

Vraag 3: Breken mijn benen bij het contact met het water, ik weeg 70 kg

Om te weten hoe diep je in het water valt, moet je vooreerst de kracht berekenen waarmee je in het water valt. Vervolgens dient er ook rekening gehouden te worden met de oppervlaktespanning en de viscositeit van het water. Je wordt om te beginnen afgeremd door de oppervlaktespanning en, eenmaal je in het water zit, biedt de vloeistof eronder ook nog weerstand(viscositeit). Aangezien water een lage viscositeit heeft, zal jouw diepte wel een relatief groot getal zijn. De kracht bereken je door middel van de formule F=ma (kracht= massa*versnelling). Hoogstwaarschijnlijk zullen je botten gebroken zijn als je van 300m hoogte springt. Indien je wilt weten of je weefsel de diepte wel degelijk aankan, zul je het domein van de biofysica moeten raadplegen.

Terug naar “Klassieke mechanica”