Moderator: physicalattraction
Wie kan mij uit de droom helpen, tegenwoordig met alle kennis die we hebben, is het dan niet mogelijk om op bepaalde voertuigen ect ect een anti geluid te monteren, een of ander kasje wat precies een tegen gestelde golf lengte uitzend??? het is maar een idee, maar is dit uberhaupt mogelijk?????
Ik vroeg mij af, zou dit "apparaat" dan ook te gebruiken zijn als "stiltemaker" Hoe harder/groter het "aparaat" hoe stiller het wordt?ja klopt ze willen vloeistof heel snel laten lopen tot boven de geluidssnelheid, omdat dan geluid niet meer terugkan. Hetzelfde als licht in een zwart gat!!!
Een Leidse professor wed dat het binnen tien jaar is gerealiseerd
De techniek komt uit de militaire industrie en de prive jets. Het werd oorspronkelijk bedacht om helicopters 'geluidloos' te maken en de herrie in vliegtuigen te verminderen. Er zijn op dir moment experimenten in nederland aan de gang met anti-geluid als geluids'scherm' langs de snelweg (ik meen de A50). Daarnaast wordt het toegepast in de autobanden industrie. Door het profiel zo te kiezen dat de geluidsgolven geproduceerd door de ene band worden opgeheven door de geluidsgolven van de andere band. De techniek is redelijk verfijnd en werkt behoorlijk. Een helicopter is nog steeds hoorbaar maar toch een stuk minder. Het heeft nu meer weg van een het geluid van een flinke ritmische bries.je krijgt dan te maken met interferrentie tussen twee tonen, wil je volledige uitdoving hebben op een heel gebied, dan zou je het antigeluid op precies dezelfde plaats moeten creeren, dat geluid moet in tegen-fase zijn en moet dezelfde frequentie hebben. is dit niet het geval (lokatie van anti-geluid) dan krijg je op bepaalde punten uitdoving en op bepaalde punten versterking groeten andre
Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.