Herodotus schreef: ↑vr 13 jul 2012, 18:32
Je kunt wel laatdunkend doen over schelpjes maar je betaalt wel met een stukje papier waar een nummer op staat.
Ik doe niet laatdunkend over schelpjes. Ik doe laatdunkend over voorstellen om het financiële systeem deels in te richten zoals het meer dan 2000 jaar geleden was. Weet je wel, in de tijd dat alleen sommige mannen mochten stemmen en slavernij de normaalste zaak van de wereld was
Hoe iemand een huizenbezitter wordt is simpel: door genoeg geld te bezitten om een huis aan te schaffen of te bouwen. De staat kan dat doen, particulieren, whatever.
Je blijft het bezwaar ontwijken. Als iedereen moet wachten tot hij genoeg kasgeld heeft gespaard, koopt niemand iets, en zal ook nooit iemand genoeg geld kunnen sparen.
Hoezo zonder rente geen investeringen? Rente is niet de enige mogelijkheid om winst te behalen.
Natuurlijk, maar het komt allemaal op hetzelfde neer: Dat men een vergoeding betaalt voor het feit dat hij geld heeft geleend. Als je dát gegeven geen probleem vindt, dan ben je in ieder geval niet zo wereldvreemd als je ideeën in eerste instantie suggereeerden. Maar in dat geval verbaast het me wel dat je enkel een probleem hebt met één specifieke vorm van de vergoeding.
Zolang mensen behoeftes hebben zal er ook productie en handel bestaan. En zullen er ook mogelijkheden zijn om winst te behalen. Goedkoop inkopen, duurder verkopen bijvoorbeeld. Of investeren en een percentage van toekomstige winsten claimen, etc.
Uiteraard, maar waar komt het geld vandaan om goedkoop in te kopen? En waar haalt een ander het geld vandaan zodat je het duur kunt verkopen?
Hoezo hebben alle mensen er baat bij? als je geld leent wil je er toch het liefst zo min mogelijk of niet voor betalen?
Inderdaad, maar degene die het geld leent heeft baat bij het feit dat hij geld kan lenen. Degene die het uitleent heeft baat bij de rente die hij ontvangt. Dat is het fundament van handel drijven: Dat 2 partijen een transactie aangaan die voor beide gunstig is.
In de tijd dat je dat geld kwijt bent had je het ook kunnen verliezen. Het werkt natuurlijk 2 kanten op.
Wat allemaal eventueel wel of niet had gekund is niet relevant. Als je geld uitleent kun je er op dat moment met
zekerheid niet over beschikken. En dát is wat telt.
Je verward de zekerheid dat geld meer geld hoort op te leveren met de realiteit.
Daar heb ik het helemaal niet over. Als ik geld heb kan ik dingen kopen. Het geld dat ik uitleen kan ik niet meer besteden om dingen te kopen, zo simpel is het. Wat ik koop of zelfs óf ik iets koop is helemaal niet belangrijk. Het gaat erom dat die
mogelijkheid vervalt wanneer het geld is uitgeleend.