Hoi allemaal,
Ik ben bezig met een opdracht om een a-frame te ontwerpen. Het lukt me niet goed om de krachten te bepalen op de verschillende balken. Wie kan mij op weg helpen?
https://www.dropbox.com/s/lj8oa57hz0zi47i/krachten.png
Voor de horizontale trekkracht heb je in deze geen maten nodig. Je hebt hem bovendien al bijna bepaald. Verplaats de horizontale reactiekrachten maar naar boven (een rol kan deze niet opnemen). Echter het bijkomend optredend moment door deze verplaatsing is zonder afmeting niet te bepalen.Michel Uphoff schreef: ↑di 17 jul 2012, 01:20
De maten zijn niet bijgeleverd, dus is de trekkracht op de horizontale balk niet uit te rekenen...
Plaus schreef: ↑wo 18 jul 2012, 13:21
Voor de horizontale trekkracht heb je in deze geen maten nodig.
In het eerste plaatje doe je het goed.jepoev schreef: ↑do 19 jul 2012, 14:23
Ik heb een VLS getekend van de schuine draagbalk om later een profiel te gaan kiezen, maar ergens klopt er iets niet. Er is geen evenwicht. Wat doe ik fout?
Vervang de horizontale balk in gedachten door een kabel, en je ziet dat dat voor de krachtenverdeling niets uitmaakt. M.a.w. op de horizontale balk werken louter horizontale trekkrachten. Als je de horizontale componenten in beeld brengt krijg je dit:
Druk in gedachten eens veel te hard op de top van de A, wat zou er gebeuren, aannemend dat de poten sterk genoeg zijn om de drukkracht op te vangen, en de dwarsbalk niet bezwijkt onder de trekkrachten?Onwetend schreef: ↑vr 20 jul 2012, 01:37
Een horizontale kracht op de plek waar de standaard de grond is ook niet van toepassing.
Een kracht kan op talloze manieren ontbonden worden in vectoren. De richting van de vectoren kies je afhankelijk van de situatie. Je wilt de kracht ontbinden in bruikbare vectoren, die de krachten opleveren die voor de constructie van belang zijn.Bartjes schreef: ↑za 21 jul 2012, 09:27
Zo moet volgens mij de normaalkracht N van de vloer op de poot ontbonden worden.
Helemaal met je eens.Bartjes schreef: ↑za 21 jul 2012, 18:10
De normaalkracht is de enige kracht die door de vloer op de constructie uitgeoefend wordt.
Waarom zou je die ontbinden?
De reactiekracht (40 kN in het laatste voorbeeld) die nodig is om een poot in evenwicht te houden. Die wordt ontbonden in enerzijds de normaalkracht (10 kN voor het verticale evenwicht) en anderzijds de horizontale kracht van 38 kN haaks op de nomaalkracht die nodig is om te voorkomen dat de poot wegglijdt onder de druk (voor het horizontale evenwicht).