Onder Vrije wil versta ik in staat zijn om vrije, individuele keuzes te kunnen maken. (Het feit dat die eventueel onderhevig zouden kunnen zijn aan illusies, dat is niet belangrijk, want dan zou ik nog steeds in staat zijn om met mijn vrije wil over die illusies te beslissen. Alleen als de vrije wil zelf een illusie zou zijn, dan zou dat erg zijn.)
Determinisme klinkt zo eng! Maar stel dat wij als mensen de complete waarheid zouden kennen. Dan wisten wij naar gelang van iedere situatie wat het beste voor ons zou zijn. En daar zouden we dan ook naar handelen want het is natuurlijk dom om niet uit te gaan van de waarheid. Dat zou er niet alleen op wijzen dat we dan allemaal hetzelfde zouden zijn, we zouden alles kunnen voorspellen en dus niet alleen eventueel onderhevig zijn aan determinisme, we zouden ook nog eens volkomen deterministisch zijn. Maar dan zouden we wel supper wijs en slim geweest zijn enzo.
We hebben dus de vrije wil te beslissen over de keuzes die we maken omdat we de comlete waarheid niet kennen.. (?) Is de waarheid dan wel belangrijk? Of de afweging die je kunt maken is: Is de waarheid dan niet gevaarlijk omdat hij onze vrije wil inperkt? Wat is belangrijker: De behoefte om een individu te zijn of de behoefde om de waarheid te kennen? Voor mij is dat de behoefte om een individu te zijn. En dat is verschrikkelijk want dat maakt mij hartstikke immoreel! Ik kan mezelf troosten met de gedachte dat ik de complete waarheid toch nooit zal kunnen kennen want dat staan mijn zintuigen en mijn iq niet toe. Wat een troost..
Dimevil schreef:
volgens mij kan je blijven circelredeneren op de vrije wil vraag. Trouwens, eender wat jij antwoord, beste lezer, is het gevolg van een chemische reactie in je hersenen. zelf zou het ook kunnen zijn dat je dingen fout gelezen hebt, of misschien juist gelezen en fout geïnterpreteerd door je hersenen. Of misschien is er op t indernet wel een transformatie gebeurd van u woorden.....
Wil ik met deze post op dit forum de waarheid benaderen of orgineel zijn? Of pretendeer ik allebei? De waarheid is misschien nog wel het orgineelst van allemaal (misschien nog wel veel orgineler als de mate waarin wij verschillen.) Bij alles wat wij doen proberen wij te handelen naar wat het beste voor ons is en wij proberen te handelen naar de waarheid. We zijn ook altijd overtuigd van ons eigen gelijk (als we echt menen gelijk te hebben ten minste, want we zouden ook orgineel kunnen proberen te zijn, haha). Wij als individuen willen overleven. Streven naar een ideaal is beter dan alles van de hand te doen door te zeggen dat we een product zijn van wat ons toebedeeld is. We moeten overleven, dingen nastreven of veroordelen mag best. In de Bijbel staat niet dat je het niet met elkaar eens mag zijn, de Bijbel staat immers bol van oorlogen!
Thats MY philosophy! You got to be your own.. you gotta be your own dog. Youre supposed to say yes, like a James Brown thing.. - Deus
In het boek De Ontekking van de Hemel van Harry Mullisch heb je in het begin zon gesprek met twee personen van bovenaf. Ze hebben het over al het leed op aarde, maar ook over dat de aarde toch hetgene is waar alles waargemaakt wordt, hetgene dat alles er toe laat doen.
Als er boom valt maar niemand was erbij is er dan geluid?
Of je nou wel of niet een vrije wil hebt, of je nou wel of niet compleet verantwoordelijk bent voor je eigen (on)geluk, je zult die verantwoordelijkheid toch zelf moeten nemen.
The Don:
Als je beweert dat vrije wil iets voor levende wezens is, hoe kun je dan het gedrag van mieren (als voorbeeld) bijna exact modelleren met een computerprogramma? Waarom denken die mieren niet "ik heb vandaag ff geen zin om te werken". OF wil je heel arrogant beweren dat alleen mensen (of dieren met zelfbewustzijn) een "vrije wil" hebben?
Aan de ene kant heb je de quantummechanica, die absoluut determinisme uitsluit. Aan de andere kant heb je de klasieke mechanica en de SRT en ART enzo. Dat is dus als het ware de keerzijde. Misschien is het feit dat wij een vrije wil en/of bewustzijn hebben, of dat het tenminste op ons overkomt dat wij een vrije wil hebben en allemaal zo verschillend zijn, wel afhankelijk van hoe groot onze hersennen zijn. Zouden we kleiner zijn, dan zouden weer meer random gedrag vertonen, zouden we groter zijn dan zouden we minder individuele keuzes maken en meer handelen naar de waarheid. Als er leven zou zijn op andere planeten en als die levende wezens een vrije wil zouden hebben, dan zouden ze misschien wel ongeveer even groot zijn als ons. Misschien is de mens dus, ondanks alle ondekkingen in de sterrenkunde door de eeuwen heen, dan toch nog de maat der dingen (daar zou de kerk, als hij nog tegenspraak zou hebben kunnen hebben blij mee geweest zijn =D en ik, als ik tegenspraak kon hebben, ook!)