paulwit
Artikelen: 0

Zwembadchemie, chloor en redox/ORP

Ik ben de draad een beetje kwijt:

Volgens de test strips en pilletjes-tests is mijn zwembadwater prima in orde:

Chloor 1, pH 7.4, Alkaliteit 140 (wat hoog)

Echter, er hangt een behoorlijke chloor lucht en ik heb geiriteerde ogen na het zwemmen. Ook geeft mij Rx sensor van de automatische chloor dosering een waarde van 860 mV aan, veel te hoog lijkt me. Pas nog gecallibreerd, sensor kwaliteit 100%.

Wat is hier aan de hand? Te veel chloor verbindingen? Maar dan zou Rx toch laag moeten zijn en stripjes hoog?

Wat kan ik doen? Mijn water is 26 graden, bad 70 m3, dus vervangen doe ik liever niet. Hoe krijg id de chloorverbindingen weg? Het betreft een buitenbad met overkapping. Kan de zon me helpen? (overkapping paar dagen weg halen?)
Fred F.
Pluimdrager

Re: Zwembadchemie, chloor en redox/ORP

Dit is voor mensen zonder zwembad erg onduidelijk. Misschien kan iemand helpen als je wat meer informatie geeft:
Chloor 1
Wat wordt hier met Chloor bedoeld? Hypochloriet? En in welke eenheden is die 1 ?
Alkaliteit 140
Wat wordt bedoeld, en in welke eenheden?
Ook geeft mij Rx sensor van de automatische chloor dosering een waarde van 860 mV aan
Wat meet een Rx sensor?
Hydrogen economy is a Hype.
paulwit

Ok, Fred, bedankt voor het duiden van de onduidelijkheden.

Het chloor bevind zich in twee vormen in het zwembad:

1) Hypochloriet of vrij chloor. Dit wil je tussen 0.5 en 2 mg/l houden

2) Gebonden chloor, zoals chlooramines. Zou <1 mg/l en <vrij chloor moeten zijn, maar deze kan ik echter niet meten.

Het vrije chloor wordt gemeten met test strips zoals AquaChek yellow of dpd tabletjes. De waarde volgens de test strip/tabletjes is 1.0 mg/l

Alkaliteit (of TA) wordt ook gemeten in mg/l, het geeft aan hoe stabiel de pH is.

De Rx sensor meet het Redox potentiaal, ook wel ORP genoemd: Oxidation Reduction Potential.

Dit is om te rekenen naar vrij chloor d.m.v. een aflezing op een grafiek. Volgens de (http://www.aquatechno.be/faq/hoe-kan-ik-de-chloorwaarde-bepalen-met-een-hanna-orp-pocket-meter) grafiek kom ik uit op een vrij chloor gehalte van >10 mg/l

Dus de ene meting 1.0, de andere >10. Ik begrijp dat de strips niet heel nauwkeurig zijn, maar zo'n groot verschil kan ik toch niet verklaren.
robertm

paulwit schreef: di 24 jul 2012, 07:48
=Echter, er hangt een behoorlijke chloor lucht en ik heb geiriteerde ogen na het zwemmen. Ook geeft mij Rx sensor van de automatische chloor dosering een waarde van 860 mV aan, veel te hoog lijkt me. Pas nog gecallibreerd, sensor kwaliteit 100%.

Wat is hier aan de hand? Te veel chloor verbindingen? Maar dan zou Rx toch laag moeten zijn en stripjes hoog?

Wat kan ik doen? Mijn water is 26 graden, bad 70 m3, dus vervangen doe ik liever niet. Hoe krijg id de chloorverbindingen weg? Het betreft een buitenbad met overkapping. Kan de zon me helpen? (overkapping paar dagen weg halen?)
Overkapping sowiewo even open vanwege de lucht en concentratie chloorgehalte.

De oplossing is vrij eenvoudig en redelijk bekend: Voeg een flinke hoeveelheid chloor choc toe (granules of tabletten van 20 gr.) Hierdoor gaat de hoeveelheid niet aan vervuiling gebonden (vrij) chloor flink omhoog (de lucht ook), dit vrije chloor breekt het gebonden chloor af (simpel uitgedrukt). Als het chloorgehalte na enige dagen gezakt is dan is de lucht en irritatie weg en kan het chloorgehalte tot het minimum worden teruggebracht. Zorg ook voor een zo laag mogelijke pH, ergens rond de 7, dan werkt het chloor maximaal dus de minimale hoeveelheid is maar nodig.

Ikzelf gebruik al jaren multi tabletten waar ook floculant en anti-alg inzit. Hiervan gaat wel de pH wat omlaag, ook bij veel zon dus geen pH- (of beter zoutzuur) meer nodig maar een enkele keer pH+ Het probleem van algvorming na een onweersbui (open bad) is hiermee tevens opgelost. Het enige probleem is dat de tabletten niet in Nederland worden verkocht, maar dat is op te lossen door ze vanuit Frankrijk of Duitsland te maten meebrengen. Succes.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”