Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wokke
Artikelen: 0

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

'k Ga hier nu niet uitgebreid op antwoorden, maar ik wil er wel even op wijzen dat Michio Kaku die 'theorie' zelf niet bedacht heeft. Voor zover je deze indeling in types beschavingen al een theorie kunt noemen, is ze voorgesteld door Freeman John Dyson toen hij zich afvroeg hoe we een geavanceerde beschaving zouden kunnen herkennen. Daaruit kwam ook uiteindelijk de Dyson Sphere voort, die velen wel zullen kennen uit sci-fi verhalen.

Wat DC en NGC betreft: ik vind DC nog duizend keer erger dan NGC, maar je moet ook niet naar die docu's kijken met de verwachting om écht iets bij te leren. Je zal misschien enkele weetjes opsteken maar zoals al gezegd wordt er eigenlijk geen enkel onderdeel van het wetenschappelijk proces getoond. Maar het is belangrijk om (vooral jonge) mensen enthousiast te maken over wetenschap en dan is dit misschien wel een goeie manier. Dus ik ga ook Michio Kaku niet dissen, al is het eigenlijk oneerlijk dat zulke populariserende wetenschappers bij het gewone volk op handen worden gedragen en namen als Gerard 't Hooft, Edward Witten, Richard Dawkins en Leonard Susskind (bvb.) door velen zelfs niet herkend worden. Maar goed, dat alles is eigenlijk off-topic.
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.
Arnaud A. Jasperse

De technologie om een wereldwijde type 1 beschaving te worden is allang voor handen, zelfs om duurzaam zo'n 10 miljard mensen de kunnen huisvesten op deze planeet. Er is zelfs al technologie om de overgang daar naar toe gelijdelijk te laten verlopen, zodat er geen massale volksverhuizingen nodig zijn (zij het enkel van platteland naar steden)...

Denk aan de nieuwe generatie zonnecellen waar de halve sahara mee bedekken genoeg energie opleverd voor vrijwel heel eurazie en afrika samen. Of de kern energie reactor LFTR.

De enige reden dat dit nog niet gebeurde is omdat we angstige en vooral onzekere wezens zijn. Van daar alle door hebberigheid en oorlog gedreven "interesses"...
Ik ben het niet altijd eens met de dingen die ik zeg...
Marko

Arnaud A. Jasperse schreef: di 31 jul 2012, 16:12
De technologie om een wereldwijde type 1 beschaving te worden is allang voor handen, zelfs om duurzaam zo'n 10 miljard mensen de kunnen huisvesten op deze planeet. Er is zelfs al technologie om de overgang daar naar toe gelijdelijk te laten verlopen, zodat er geen massale volksverhuizingen nodig zijn (zij het enkel van platteland naar steden)...
"kleine" nuancering: De ideeën over wat voor technologie daarvoor nodig zou zijn, zijn er. De rest zit in de hoofden van de dagdromers.
Denk aan de nieuwe generatie zonnecellen waar de halve sahara mee bedekken genoeg energie opleverd voor vrijwel heel eurazie en afrika samen. Of de kern energie reactor LFTR.
Als je de halve Sahara bedekt (overeenkomend met 4 miljoen vierkante kilometer) heb je niet eens een nieuwe generatie nodig om die hoeveelheid energie te leveren. Sterker nog, daarmee produceer je genoeg voor de hele planeet, "and then some". Maar krijg die 4 miljoen vierkante kilometer maar eens geproduceerd. Dát is het grote probleem.

Voor LFTR geldt een ander, maar vergelijkbaar probleem. De techniek is er, min of meer. Maar commerciële exploitatie is een ander verhaal.

Helaas zijn er altijd dagdromers die menen dat een techniek die werkt op kleine schaal zonder moeite, en op korte termijn, op grote schaal geïmplementeerd kan worden. En als dat dan niet gebeurt, dan ligt dat niet aan technische uitdagingen of economische motieven, maar gewoon aan onwil, angst of niet nader gespecificeerde dubbele agenda's.

Een beetje realiteitszin, en een open blik voor de ontwikkelingen die daadwerkelijk gaande zijn, zou die mensen goed doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Onwetend

juultjuh99 schreef: di 30 mar 2010, 22:47
Michio Kaku een erg geleerd wetenschapper die jullie waarschijnlijk wel kennen heeft het als hij het over beschavingen heeft over type 1 type 2 en type 3 beschavingen. Ik zal jullie eerst beschrijven wat ze alle drie inhouden:

-Type 1: Heeft planetaire controle over zijn planeet zei beheersen alle aardse fenomenen zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en het weer bijvoorbeeld zei zijn ook al de ruimte ingegaan en begonnen met koloniseren.

-Type 2: Zei hebben stellaire controle wat ik daarmee bedoel is zei halen hun energie niet meer uit hun planeten maar uit hun moederster ook zei zijn al ver de ruimte in.

-Type 3: Die hebben galactische controle wat dat betekent zei gebruiken duizenden misschien wel miljoenen sterren om hun energie te vergaren zei zijn ook het verst qua koloniseren zij zullen tegen die tijd al duizenden planeten bewonen waarvan een groot deel met robots

Let op! dit is niet verzonnen maar een theorie van Michio Kaku.

Waar zitten wij dan in dat rijtje vraag je je misschien af nou geen van de drie wij zijn type 0
Als je het mij vraagt is dit volstrekte prietpraat.

Ten eerste meen ik, dat als wij echt volledige planetaire controle hebben, dat we dan ook stellaire controle moeten hebben, en galactische controle. Dit omdat A) alles met elkaar te maken heeft, de aarde is geen losstaand object, maar wordt beinvloed door eigenlijk alles eromheen, om te beginnen door de maan, door de zon, en door jupiter, enzenzenz. en B) alles wat we nodig hebben om totale planetaire controle te krijgen waarschijnlijk ook zo'n beetje alles is wat er bestaat. Wanneer je planetaire controle wil valt iets al 'teleporteren', 'gewichtloos kunnen zijn', 'snel reizen' en 'materialen met een brandpunt hoger dan 100000graden' daar ook onder.

Volgens mij is overigens het hele idee van 'controle' al belachelijk. Ik bedoel, wat controleert de mensheid nou? kunnen wij de planeet goed runnen? kunnen we een land goed runnen? kunnen we een dorp goed runnen? kunnen we een gezin goed runnen? kunnen we onszelf uberhaupt wel goed runnen? en wat weten we nu? weten we precies wat ruimte en tijd zijn? weten we precies wat een atoom is? weten we precies wat gewicht is? weten we precies wat licht is? of weten we wat wat een mens / 'bewustzijn' is? volgens mij is het antwoord op al die vragen nog steeds hoofdzakelijk nee. (en persoonlijk denk ik ook, dat als het antwoord op 1 van die vragen 'ja'zou zijn , dat alle antwoorden dan ja waren geweest.).

Misschien is beschaving type 0 dan ook nog wat hoog ingeschat.

Anderzijds halen we 'onze energie al uit onze moederster', denk aan de zonnecellen die Arnaud aanhaalde, dus vallen we wat dat betreft in type 2.

Bovendien zijn we al in staat het weer te beheersen in kassen, en kunnen we het laten regenen of juist niet. of we dit ook overal doen is een tweede. Ook beheersen we aardbevingen en

vulkaanuitbarstingen in die zin dat we ze aan kunnen zien komen, ons ertegen kunnen wapenen, en ermee om KUNNEN gaan, we KUNNEN ons veilig stellen van de gevolgen (schuilbunkers/geulen), en we KUNNEN ook aardbevingen of vulkaanuitbarstingen opwekken, afgezien van dat we er als mensheid de capaciteit niet voor hebben dit ook allemaal te doen en regelen. Maar wat dat betreft passen we denk ik al prima in type 1.

Er zijn ook figuren die menen aan de hand van de sterrenbeelden het gedrag van de mens af te kunnen leiden, dus wat dat betreft zouden we eventueel zelfs al enigzins in type 3 zitten.

Oftewel: de theorie is een duidelijk geval van hokjes denken. terwijl die hokjes er niet zijn.
Marko

Misschien is het handig om eens te lezen wat Michio Kaku er zelf over zegt. Het staat in "Physics of the Future", ISBN 0385530803

Hij deelt potentiële beschavingen in aan de hand van de hoeveelheid energie die ze beheersen, met andere woorden, de hoeveelheid energie die er in zo'n samenleving omgaat. Dat is een manier om naar de vooruitgang van een beschaving te kijken.

Met een "totale planetaire controle" heeft het allemaal niets te maken. Het heeft niet zo veel zin om de tekst die iemand vóór jou al uit zijn verband heeft gerukt, nog eens verder uit zijn verband te rukken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Caleron

317070 schreef: wo 31 mar 2010, 00:47
Overigens worden oorlogen niet meer levenseisender. Vergelijk WOII eens met de 3 golfoorlogen (samen!)

Ik weet niet of dit wel zo'n goede vergelijking is. WOII was een oorlog van een andere orde. De golfoorlogen waren in principe kat- en muisspel

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”