juultjuh99 schreef: ↑di 30 mar 2010, 22:47
Michio Kaku een erg geleerd wetenschapper die jullie waarschijnlijk wel kennen heeft het als hij het over beschavingen heeft over type 1 type 2 en type 3 beschavingen. Ik zal jullie eerst beschrijven wat ze alle drie inhouden:
-Type 1: Heeft planetaire controle over zijn planeet zei beheersen alle aardse fenomenen zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en het weer bijvoorbeeld zei zijn ook al de ruimte ingegaan en begonnen met koloniseren.
-Type 2: Zei hebben stellaire controle wat ik daarmee bedoel is zei halen hun energie niet meer uit hun planeten maar uit hun moederster ook zei zijn al ver de ruimte in.
-Type 3: Die hebben galactische controle wat dat betekent zei gebruiken duizenden misschien wel miljoenen sterren om hun energie te vergaren zei zijn ook het verst qua koloniseren zij zullen tegen die tijd al duizenden planeten bewonen waarvan een groot deel met robots
Let op! dit is niet verzonnen maar een theorie van Michio Kaku.
Waar zitten wij dan in dat rijtje vraag je je misschien af nou geen van de drie wij zijn type 0
Als je het mij vraagt is dit volstrekte prietpraat.
Ten eerste meen ik, dat als wij echt volledige planetaire controle hebben, dat we dan ook stellaire controle moeten hebben, en galactische controle. Dit omdat A) alles met elkaar te maken heeft, de aarde is geen losstaand object, maar wordt beinvloed door eigenlijk alles eromheen, om te beginnen door de maan, door de zon, en door jupiter, enzenzenz. en B) alles wat we nodig hebben om totale planetaire controle te krijgen waarschijnlijk ook zo'n beetje alles is wat er bestaat. Wanneer je planetaire controle wil valt iets al 'teleporteren', 'gewichtloos kunnen zijn', 'snel reizen' en 'materialen met een brandpunt hoger dan 100000graden' daar ook onder.
Volgens mij is overigens het hele idee van 'controle' al belachelijk. Ik bedoel, wat controleert de mensheid nou? kunnen wij de planeet goed runnen? kunnen we een land goed runnen? kunnen we een dorp goed runnen? kunnen we een gezin goed runnen? kunnen we onszelf uberhaupt wel goed runnen? en wat weten we nu? weten we precies wat ruimte en tijd zijn? weten we precies wat een atoom is? weten we precies wat gewicht is? weten we precies wat licht is? of weten we wat wat een mens / 'bewustzijn' is? volgens mij is het antwoord op al die vragen nog steeds hoofdzakelijk nee. (en persoonlijk denk ik ook, dat als het antwoord op 1 van die vragen 'ja'zou zijn , dat alle antwoorden dan ja waren geweest.).
Misschien is beschaving type 0 dan ook nog wat hoog ingeschat.
Anderzijds halen we 'onze energie al uit onze moederster', denk aan de zonnecellen die Arnaud aanhaalde, dus vallen we wat dat betreft in type 2.
Bovendien zijn we al in staat
het weer te beheersen in kassen, en kunnen we het laten regenen of juist niet. of we dit ook overal doen is een tweede. Ook beheersen we aardbevingen en
vulkaanuitbarstingen in die zin dat we ze aan kunnen zien komen, ons ertegen kunnen wapenen, en ermee om KUNNEN gaan, we KUNNEN ons veilig stellen van de gevolgen (schuilbunkers/geulen), en we KUNNEN ook aardbevingen of vulkaanuitbarstingen opwekken, afgezien van dat we er als mensheid de capaciteit niet voor hebben dit ook allemaal te doen en regelen. Maar wat dat betreft passen we denk ik al prima in type 1.
Er zijn ook figuren die menen aan de hand van de sterrenbeelden het gedrag van de mens af te kunnen leiden, dus wat dat betreft zouden we eventueel zelfs al enigzins in type 3 zitten.
Oftewel: de theorie is een duidelijk geval van hokjes denken. terwijl die hokjes er niet zijn.