Marko schreef: ↑vr 03 aug 2012, 21:24
Ik wil best
geloven dat het vinden van een gerijmdheid niets zegt. Maar ik laat me toch liever graag
overtuigen.
Tot nu toe heb ik alleen een foutief voorbeeld gezien.
Ik moet toegeven dat een goed, niet belachelijk triviaal voorbeeld vinden niet zo eenvoudig is. Maar ik ga er zeker even over denken
.
Edit: misschien overtuigt dit je. Er zijn veel bewijzen die beginnen met "Stel dat de Riemann-hypothese geldt" en dan iets afleiden. Alles klopt perfect. Maar het zegt niets over de correctheid van de Riemann-hypothese.
Ik neem aan dat k een geheel getal is; op basis van die aanname doe ik een aantal stappen die alleen geldig zijn wanneer k een geheel getal is. Uiteindelijk vind ik als antwoord k=3 (ik noem maar wat). 3 is een geheel getal. Conclusie: de aanname was gerechtvaardigd, de stappen waren geldig, het antwoord is juist.
Alles klopt hier, buiten het vetgedrukte. Je aanname is niet gerechtvaardigd (toch niet als je daarmee bedoelt dat je aanname correct was en dus alles bewezen is). Al je stappen waren inderdaad geldig. Het gevonden antwoord is inderdaad juist. Maar dat alles wel onder je aanname. En over de correctheid van deze aanname ben je niets extra te weten gekomen.
Zoals tempelier reeds eerder zei: een bewijs dat begint met "stel dat..." impliceert meteen dat je een tegenspraak zoekt. Vind je deze niet, is je bewijs ledig
.