Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
E=MC
Artikelen: 0

Re: Magneten

Als ze niet op hun sterkste punt zijn wel, maar dat kan je alleen door het met een nog sterkere magneet te doen (bv een elektromagneet)

ah, ja :wink:
Cycloon

Je lijkt wel geobsedeerd te zijn door magneten, mss moet je maar een pakje magneten aan de kerstman vragen :shock:
E=MC

En als de magneten even sterk zijn :shock:
klazon
Pluimdrager

Moderne magneten zijn vaak een legering van diverse materialen.

Soorten die ik in boeken tegengekomen ben: Ticonal of Alnico, dat is een legering van ijzer, titanium, cobalt, nikkel en aluminium.

Een andere soort is samarium-cobalt.

Deze magneten zijn niet alleen zeer sterk, maar ook moeilijk te demagnetiseren. Het materiaal wordt gemagnetiseerd in gesmolten toestand in het veld van een elektromagneet en dit veld wordt in stand gehouden tijdens het stollingsproces.

Als je meer van magneten wilt weten zou ik je aanraden om eens naar de bibliotheek te gaan en daar eens in wat boeken te snuffelen.
E=MC

klazon schreef:Moderne magneten zijn vaak een legering van diverse materialen.  

Soorten die ik in boeken tegengekomen ben: Ticonal of Alnico, dat is een legering van ijzer, titanium, cobalt, nikkel en aluminium.

Een andere soort is samarium-cobalt.

Deze magneten zijn niet alleen zeer sterk, maar ook moeilijk te demagnetiseren. Het materiaal wordt gemagnetiseerd in gesmolten toestand in het veld van een elektromagneet en dit veld wordt in stand gehouden tijdens het stollingsproces.

Als je meer van magneten wilt weten zou ik je aanraden om eens naar de bibliotheek te gaan en daar eens in wat boeken te snuffelen.
Ja, oké :shock:
StrangeQuark

Ik ben bezig met mijn Electriciteit en Magnetisme tentamen (ja nog steeds ja), en dat magnetisme komst mij persoonlijk flink de keel uit met die k*t kruisproducten en nare rotaties.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Cycloon

Kheb het hoofdstuk magnetisme altijd boeiend gevonden in m'n leerboek ;) Maar zijn best wel wat dingen bij de je echt moet leren, en das weer wat minder natuurlijk :shock:
E=MC

Hoe zit het hermagnetiseren doormiddel van een electromagneet eigenlijk in elkaar ?
Cycloon

net hetzelfde zoals je het met een gewone magneet zou doen, alleen verliest die elektromagneet geen kracht zolang er stroom doorloopt :shock:
Antoon

net hetzelfde zoals je het met een gewone magneet zou doen, alleen verliest die elektromagneet geen kracht zolang er stroom doorloopt   :shock:
juist, zo dra je over kernen in de electromagneet gaat praten wordt het anders.

Maar zolang er een constante stroom loopt neemt het magneetveld niet af
E=MC

Cycloon schreef:net hetzelfde zoals je het met een gewone magneet zou doen, alleen verliest die elektromagneet geen kracht zolang er stroom doorloopt   :shock:
juist, zo dra je over kernen in de electromagneet gaat praten wordt het anders.

Maar zolang er een constante stroom loopt neemt het magneetveld niet af
Kernen in een electromagneet ... ;)

Maar ik bedoelde eigenlijk of de magneet ook opnieuw magnetisch geladen wordt als je de electromagneet er tegenhoud :wink:
Cycloon

Ja, maar wrijven gaat beter gaan :shock:
E=MC

Ja, maar wrijven gaat beter gaan   :shock:
Oké ;)

Maar stel nu als je de electromagneet tegen een permanente magneet houdt, gaat het magnetisme van die permanente magneet dan verloren?
Cycloon

als je in willekeurige richtingen gaat wrijven en die elektromagneet is sterk genoeg dan kan dat wel jah [img]http://sciencetalk.nl/forum/public/s ... lleyes.gif[/img]
Bart

En de onzin stopt bij deze.

Cycloon, ik begrijp je sarcasme wel, maar zo gaat de discussie nergens heen.

E=MC2, Je hebt een grote interesse in magneten, maar ik haal uit jouw berichten dat jij vrijwel geen basiskennis hebt van electrostatica en magnetisme. Ik zou je willen adviseren om dat eerst eens te begrijpen, gevolgd door een beetje vaste stof fysica (Weiss-gebiedjes, Curie-temperatuur), voordat je probeert te begrijpen hoe magneten worden gemagnetiseerd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Terug naar “Natuurkunde”