In hoeverre de PVV voor economische vrijheid is vind ik eigenlijk lastig in te schatten, maar dat daargelaten maakt het wel een punt dat het indelen in grafiekjes aanzienlijk bemoeilijkt:Bartjes schreef: ↑do 19 jan 2012, 13:27
Daar kan ik me in vinden. Ik heb zelf een aantal debatten bijgewoond over de postmarkt, en daarbij heeft de PVV het steeds opgenomen voor de postbode, hoewel dat niet past bij hun liberale denkbeelden over de vrije markt. Maar het past weer wel bij hun populistische koers en conservatisme. Partijen als de SP en de VVD zijn in zulke zaken veel consistenter. Naarmate partijen meer afstand nemen van de klassieke posities wordt de links/rechts tegenstelling ook minder bruikbaar voor de typering van politieke partijen.
Inconsequente standpunten.
Zo kun je natuurlijk best een partij hebben die voor strenge regelgeving is waar het om milieu gaat, maar voor weinig regelgeving op de arbeidsmarkt. Die standpunten staan haaks op elkaar waar het gaat om economische vrijheid. Je zou daar natuurlijk een soort gemiddelde van kunnen maken, maar dat maakt de diagrammen onbruikbaar: als je op basis van de grafiek voor die partij kiest in de veronderstelling dat door de lage economische vrijheid je niet ontslagen mag worden kom je bedrogen uit.