Hi,
Ik ben in een discussie verwikkeld geraakt, over 'roodverschuiving' waarvan algemeen wordt aangenomen dat het veroorzaakt wordt door de expansie van de ruimte.
Nu zijn er de laatste tijd als maar bewijzen dat het vacuüm vol zit met allerlei materie en energie e.g. Dark Matter en Dark Energy, daarnaast is er ook nog het Higgs field, dat deeltjes 'massa' geeft, en als m'n al deze dingen samen in zak gooit zou m'n kunnen stellen dat er een soort van Ether (medium) is dat de ruimte vult, alhoewel bewezen is dat Ether de werking van het licht niet kan beïnvloeden, maar zwaartekracht/wisselwerking dan weer wel.
Mijn stelling in de discussie was dat onze uitstoot van energie (licht & gravitatie) door onze Aarde/Zon/Melkwegstelsel wel eens een als maar groeiende invloed zou kunnen uitoefenen, en zo een als maar uitdijnende zone zou kunne creëren binnen in het medium dat de ruimte rondom ons opvult. Je zou het kunnen vergelijken met een oneindige oceaan met een warmte element in het midden (wij) dat het water rondom ons heen als maar langer verwarmt, deze zone dijnt dan ook als maar verder uit, en locaal wordt het ook steeds een tikkeltje warmer. Zodoende schuift de temperatuur van de deeltjes, die van ver weg komen ook als maar een streep je op, en de temperatuur van de deeltjes die buiten onze zone komen schuiven haast met de snelheid van het licht op, want de totale breiding van onze zone gebeurt aan die snelheid.
Na wat geGoogle heb ik een hypothese gevonden van Frank Zwicky (1929) die sprak van 'Tired Light' maar die ging vooral uit van de rechtstreekse interactie tussen het uitgaande licht (een soort van Compton effect) en gravitatie golven, maar dat bleek niet te kloppen. Daarom mijn suggestie in de discussie, dat wanneer er een medium is dat een hoger niveau van excitatie zou kunnen hebben (opwarming), dat dit medium ook een kleine invloed zou kunnen hebben op het invallende licht van andere galaxies. Het 'medium' zou dus als een soort van overdrager/mediator fungeren, en een als maar uitdeined 'warmte' reservoir zou dan eventueel de roodverschuivingen kunnen veroorzaken.
Wat ik hier nu beschrijf is zo maar een ideetje dat achter op een bierviltje gekrabbeld kan worden, en het heeft dan ook geen enkele wetenschappelijke betekenis, dus einde discussie voor mij, want de Expansie-theory klopt als een bus en is een knap staaltje rekenwerk. Maar met een kans van één op één miljoen is er misschien wel een andere interpretatie en verklaring mogelijk van de gekende gegevens.
Mijn vraag is dan ook, welke formules komen er aan te pas wil ik deze hypothese ooit mathematisch gaan uitdrukken? Op dit moment lijkt het mij allemaal onbegonnen werk, dus daarom dat ik het hier maar eens een gokje waag om een gids te vinden die mogelijk de juiste weg kan aanwijzen.
Alvast bedankt,
michel