Moderators: jkien, Michel Uphoff
Aarde-maan is iets meer als 1 seconde, aarde-zon is 8,3 seconden en aarde-pluto is 5,5 uur. Aarde-mars op het dichtste punt is 3 minuten en op het verste 21 minuten.Elmo schreef:Dat hangt van de afstand aarde-mars af. Aangezien radiogolven met de lichtsnelheid gaan (300.000 km/s) kun je eenvoudig uitrekenen wat voor een vertraging je krijgt. Om je een idee te geven: aarde-maan is ongeveer 0.5 seconde, aarde-zon is ongeveer 6 minuten en aarde-Pluto is zo'n 4 uur. De tijdsvertraging aarde-mars zal tussen de 4 minuten (aarde & mars heel dichtbij) en de 12-14 minuten liggen (als de aarde en mars precies tegenover elkaar staan).
Het getal in bovenstaande post geloof ik niet, omdat de aarde-zon afstand al 6 minuten is.
Geloof ik direct.Aarde-maan is iets meer als 1 seconde,
Geen 8.3 minuten?aarde-zon is 8,3 seconden
Dit geloof ik ook meteen.en aarde-pluto is 5,5 uur. Aarde-mars op het dichtste punt is 3 minuten en op het verste 21 minuten.
Wat dacht je van Bluetooth? GSM? draadloos netwerk (WiFi) etc?Phillip schreef:misschien een intersante vraag:
kan men géén informatie plaatsen op een lichtstraal?
graag uw mening, bedenking...
1) Niets kan sneller dan het licht. Lichtsnelheid = 299792458 m/s1)een lichtstraal raper dan het licht kan sturen
2)men heeft er in geslaagd om het licht 'stil te zetten' en dan weer 'aan zetten' (dat zou toch een perfecte communicatie middel zijn?)
Licht stil zetten, hoe doe je dat?Phillip schreef:.....
2)men heeft er in geslaagd om het licht 'stil te zetten' en dan weer 'aan zetten' (dat zou toch een perfecte communicatie middel zijn?)..
1) Niets kan sneller dan het licht. Lichtsnelheid = 299792458 m/s
Deze bestaat inmiddels, zie mijn eerdere post.Phillip schreef:betreft lichtstilzetten:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=106114
"Lichtcomputers werken met lasers. Door interferentie reageren bundels op elkaar en wordt informatie uitgewisseld. Een 'lichtstopper' zou als geheugen kunnen dienen.bron: NASA "
De maximale transmissie snelheid gaat omlaag, er hoeft geen informatie verloren te gaan.ik denk dat radiogolven in de ruimte, na een grote afstand -lichtjaren- zijn kracht HZ zal afnemen. gevolg, er gaat informatie verloren.
Succes met richten.en wat ik ook zit en denken: voor radiogolven hebben de mensen een enorme schotelantenne nodig, ja. maar indien bij "laser-info" zou men toch een "kleine" ontvanger nodig hebben?
misschien gaat er geen info verloren, maar de "kwaliteit" van geluid,beelden, of een gesprek voeren, euh... als je luistert naar de gesprekken van Houston en een veer, dan denk ik niet dat dat optimale kwaliteit is.De maximale transmissie snelheid gaat omlaag, er hoeft geen informatie verloren te gaan
Ik begrijp je vergelijking maar het is wel een slechte vergelijking ...Phillip schreef:beste Chris,
wanneer je je afstandbediening neemt, u mag het richten naar de plafont -afkatsing. zelfs al sta je 7m van uw tv, bij een richthoek van 135°, gericht naar de tv, dan zal het nog werken.
uiteraard werkt dit met infra-rood (is ergens ook licht).
dus, je moet toch zo niet scherp richten op de tv, hé