Ik ben op zoek naar een gemakkelijke en goedkope manier om een krachtstroommotor aan te sluiten op de enkele fase die uit mijn meterkast komt. Uiteraard komt er 3X230V in de woning binnen, maar dat is niet doorgevoerd als krachtstroomaansluiting.
De motor heeft een vermogen van 1.2 kW, dus qua vermogen kan dit uit een enkelfasige aansluiting met 16A stop getrokken worden.
Nu weet ik dat met een frequentieomvormer uit de enkelfasige stroom driefase krachtstroom gemaakt kan worden, alleen zijn frequentieomvormers duur en bovendien kunnen ze veel meer dan nodig is. De motor wordt namelijk door de machine naar het juiste toerental geschakeld, dus frequentieaanpassing is helemaal niet nodig.
Wat ik me nu afvraag, is of je de beide andere fases, zeg L2 en L3, niet middels een fasedraaiend netwerk zou kunnen maken. Of werkt dat niet omdat de impedantie van de motor afhangt van de belasting en daardoor de fasedraaiing van het fasedraaiend netwerk verandert?
Ik zal later nog even een voorbeeld van een passief fasedraaiend netwek posten (twee condensators en twee spoelen).