Gebruikersavatar
Perseiden-spotter
Artikelen: 0
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 jul 2012, 20:52

Verschil impuls en stuwkracht

Hallo forumleden,

Ik heb op internet 2 raketmotoren gekocht voor mijn modelraket (bij raketten.nl). Nu staat erbij dit:

Type: C6-0

impuls: 10,00 Ns

stuwkracht: 5,85 N

brandduur: 1,7 sec

vertraging: 0,0 sec.

wat is het verschil tussen impuls en stuwkracht?
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Verschil impuls en stuwkracht

http://nl.wikipedia....ot_(natuurkunde)

Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft, maar zeker weten doe ik het niet.

Raketten lijken me ook geen speelgoed, dus ik zou zeggen lees je eerst eens goed in voordat je ermee aan de slag gaat.
Gebruikersavatar
aadkr
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 6.649
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 20:41

Re: Verschil impuls en stuwkracht

De stuwkracht is gewoon een krachtvector

Met de impuls wordt bedoeld de massaimpuls van de raket

Dus stel de massa van de raket =m en op zeker tijdstip is de snelheid van de raket
\(\vec{v} \)
Dan is de impuls van de raket
\(\vec{p}=m\cdot \vec{v} \)
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Verschil impuls en stuwkracht

De opgegeven cijfers doen vermoeden dat die impuls is opgegeven die in de raket door de stuwkracht gedurende de brandduur wordt opgebouwd. Vandaar mijn link.
Gebruikersavatar
aadkr
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 6.649
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 20:41

Re: Verschil impuls en stuwkracht

Dat ben ik volledig met je eens
Gebruikersavatar
Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 8.167
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 00:17

Re: Verschil impuls en stuwkracht

Bartjes schreef: ma 03 sep 2012, 20:26
door de stuwkracht gedurende de brandduur wordt opgebouwd


Precies.

5,85 N *1,7 sec = 10Ns
Gebruikersavatar
Perseiden-spotter
Artikelen: 0
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 jul 2012, 20:52

Re: Verschil impuls en stuwkracht

Hee allemaal super bedankt! Ik check even me email en zie opeens al deze reacties meteen. De laatste reactie maakt het opeens een stuk duidelijker! Bedankt allemaal

Terug naar “Klassieke mechanica”