Hallo
Ik ben me aan het verdiepen in het sturen van een electromotor met behuld van een PID regeling.
Meestal zie je een PID regeling die de snelheid regelt. De uitgang van de PID regeling stuurt dan de PWM. De uitgang van de PID regelaar stuurt dus eigenlijk de motor spanning en dus de motor snelheid (spanning proportioneel met snelheid). De snelheid meet je dan en koppel je terug.
Nu wil ik echter het koppel regelen, oftewel de stroom. De Motor is een 3 phase brushless motor. Nu heb ik regelingen gezien waarbij de stroom gemeten wordt in de 3 phasen van de motor en deze stroom als ingang voor de PID regelaars gebruikt worden (een voor elke phase). De uitgang van de PID regelaar stuurt echter weer de PWM regelaars aan (met tussen komst van sinusoidale golfvormen). Dus de motor is weer spannings gestuurd.
Wat ik niet snap is dat de PID stroom regelaar stroom-waardens als ingang heeft, maar een spanning stuurt. De spanning veroorzaakt een oplopende of afnemende stroom in de motor. Hier zit dus een extra integratie slag. Dan kan de PID regelaar zijn werk toch niet goed doen?
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er verkeerd is aan mijn redenatie.