Ik heb inmiddels gevonden wat ik zocht (denk ik): de methode met versnellingsopnemers zoals wordt toegepast in de Wii.
Houdt er rekening mee dat een accelerometer slechts een erg slechte benadering kan geven van de positie!
Ieder beetje ruis dat een accelerometer opneemt, zorgt er namelijk voor dat er een permanente fout zit op de snelheid van je accelerometer, wat wil zeggen dat de fout op je positie continu toeneemt.
En aangezien je accelerometer continu ruis bevat (vrij veel zelfs, accelerometers zijn niet zo nauwkeurig) is de data van je positie vrij waardeloos. De Wii heeft daarom ook een camera om positiemetingen te doen.
Ik heb er nog universitaire lessen over gevolgd, en ik kan je vertellen dat de enige bruikbare manier om de positie te volgen in een ruimte, met camera's is. Dat is de methode die dan ook vrijwel overal gebruikt wordt, van de filmwereld tot de robotica.
In de toekomst, als Europa eindelijk het Galileo-systeem afwerkt, gaat het mogelijk zijn om met een GPS-ontvanger tot op centimeters nauwkeurig de positie te meten, en dan gaat de combinatie GPS-accelerometer wel nuttig zijn om de positie te metern. Maar daar zijn we helaas nog niet.