Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
E=MC
Artikelen: 0

Magneten - Elektromagneten

Hallo, ik heb enkele vragen betreffende magneten en elektromagneten:

- Hoe maak je een elektromagneet sterker

- Spelen de magnetische polen van een elektromagneet een belangrijke rol in de hermagnetisatie van magneten

- Kan iemand mij een goed engels-nederlandstalig boek over elektromagneten aanraden

Groeten,

E=MC2 8)
klazon
Pluimdrager

Re: Magneten - Elektromagneten

......- Hoe maak je een elektromagneet sterker......
Meer stroom en/of meer windingen.
fusion

Hoe maak je een elektromagneet sterker
Wel als je een gewone solenoïde(spoel met luchtkern) neemt en dan er een ijzeren kern (bout of staaf) in de spoel brengt vergroot je de kracht van je elektromagneet ook kan je de stroomsterkte vergroten of het aantal windingen doen toenemen.
Spelen de magnetische polen van een elektromagneet een belangrijke rol in de hermagnetisatie van magneten
Als je een (gemagnetiseerde)ijzeren kern neemt en deze hermagnetiseert maakt het niet echt uit denk ik, ik ben niet zo zeker over permante magneten.
Kan iemand mij een goed engels-nederlandstalig boek over elektromagneten aanraden
Ik kan je wel de volgende site(engels) http://science.howstuffworks.com/electromagnet.htmaanraden met een paar handige experimenten. Bij ons op school hebben we elektra2 gebruikt waar er een paar hoofdstukken instaan over magnetisme maar in de lokale bib moeten er ook wel enkele boeken zijn.
StrangeQuark

Wat ook werkt om magneten sterker te maken, is een kleine luchtspleet. Dus als je een electromagneet in de vorm van een O hebt, en je snijd er een paar milimeter reepje uit, dan wordt je magneet ook sterker. Verder stroom hoger, of meer windingen.

Bart had trouwens nog heel aardig aangeboden, om je boeken aan te raden in je vorige magneten topic, hij vroeg alleen naar je niveau. Ik heb vandaag geleerd uit een leerboek van magnetisme, maar dit is erg moeilijke wiskunde, ik denk dat jij dat niet wil. (Heel VEEL integreren). Volgens mij wil jij een algemeen verhaal. Dan is de Wikipedia een goede start denk ik.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
E=MC

Ik zoek eigenlijk iets ertussenin, maar wat bedoelde Bart met mijn niveau?
StrangeQuark

Middelbare school: VMBO, havo, vwo

Hoger: MBO, HBO, universitair.

Wil je iets algemeens weten over wat de eigenschappen van magneten zijn, of wil je echt weten wat electriciteit en magnetisme is, met maxwell vergelijkingen en integralen, en electromagnetische straling ed.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
E=MC

StrangeQuark schreef:Middelbare school: VMBO, havo, vwo

Hoger: MBO, HBO, universitair.

Wil je iets algemeens weten over wat de eigenschappen van magneten zijn, of wil je echt weten wat electriciteit en magnetisme is, met maxwell vergelijkingen en integralen, en electromagnetische straling ed.
Vwo, en eerder iets algemeen :wink:
mastercell

off-topic:

@ E=MC2, leuk onderschrift. zeker bij latijn geleerd. weet je toevallig ook wie die zin heeft gezegd? ik heb het vak laten vallen en dat is me ontschoten ;) :shock:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
Stephaan

Als je die Latijnse zin in google invoert krijg je de vertaling en vertelt Mr Google je ook waar ze door Cicero gebruikt werd.

In de van Dale staan ook al dat soort anderstalige gezegdes hoor :shock:
E=MC

mastercell schreef:off-topic:

@ E=MC2, leuk onderschrift. zeker bij latijn geleerd. weet je toevallig ook wie die zin heeft gezegd? ik heb het vak laten vallen en dat is me ontschoten :shock: ;)
Jammer dat je jouw Latijn laten vallen hebt ;)

Deze uitspraak komt van Hieronymus :wink:
Antoon

Ontopic:electromagneten:

Hoe werkt een electromagneet:

Als er een stroom door en geleider loopt dan creërt het een magnetisch veld om zich heen.Dat zit hem erin dat er lading aan je voorbij loopt.

Want er komt namelijk electronen langs. En als een geladen deeltje voorbij komt dan krijg je een magnetisch loodrecht op de draad.

hier een plaatje ervan:

Afbeelding

Er is hier geen duidelijke noordpool aan te wijzen omdat de magnetische veld lijnen in een rondje lopen.

Er bestaat een formule voor het de magnetische veld sterkte (B in Tesla) dat afhangt van De stroom door de draad. (I in Ampere) en de afstand tot de draad (r in meters)en natuurlijk de magnetische permeabiliteit van het medium

het verband is:

B=µ * I/2pi.gifr

Even terug naar de voorbij lopende landing die een magnetisch veld voor veroorzaakt.Als je met de stroom mee rijst (stroom gaat niet zo heel snel)

kijk maar:

http://www.schoolscience.co.uk/content/5/p...pelech2pg3.html

dan loopt er voor jou dus geen stroom voor bij. En ondervindt jij dus ook geen magneitsch veld.

Maar als je een draad tot een spoelwikkeld dan gaan de magnetische veldlijnen zich samenvoegen. dan krijg je het volgende effect:

Afbeelding

de rechter is een electromagneet. je ziet dat de veldlijnen hier wel vergelijkbaar zijn met die van een normale magneet.

Voor een ideale electromagneet dat wil zeggen dat de magnetische veldlijnen in de spoel netjes homogeen lopen en dat hij oneindig lang is bestaat ook een formule om de magnetische veldsterkte te bepalen.

De formule is

B=µ*I*n/l

met µ als de magnetische mermeabiliteit van het medium

I de stroom sterkte door de magneet in ampere

n als aantal windingen van de mangeet zonder eenheid

en l als de lengte van de spoel in meters

het is dus onafhankelijk van de diameter van de spoel. dat klinkt vreemd maar het is echt zo.
Cycloon

met µ als de magnetische permeabiliteit van het medium

:shock:
E=MC

Kan de noordpool van een permanente magneet de noordpool van een andere magneet hermagnetiseren, indien deze laatste minder kachtig is dan de eerst vernoemde magneet?

(De demagnetiserende polen)
StrangeQuark

Magnetisatie is magnetisatie. Iets wat gemagnetiseerd is, is gemagnetiseerd vanwege de spin van de electronen. Bij ferromagneten (ijzer, kobalt) blijven die spins staan. Als je er met een andere magneet overheen gaat, kan je met de kracht van die andere magneet de spins beinvloeden, en meesturen in de richting van de beweging.

Alleen een electromagneet is niet te beinvloeden met een andere magneet, omdat de stroom steeds gelevert wordt door de battarij, en die houd het magneetveld kunstmatig in stand.

Dus:

-je kan met een electromagneet. Alle magneten, hermagnetiseren, meer magnetiseren of de magnetiseren, afhankelijk van welke kant je opwrijft.

-Je kan met alle andere typen magneten (ferromagneet, paramagneet, diamagneet), kan je andere magneten beinvloeden op de hierboven genoemde manier.

De magnetisme is voor alle magneten hetzelfde, een sterkere magneet zal een zwakkere magneet meer beinvloeden dan een andere zwakke magneet. Het magnetisme van een mangeet is namelijk alle spins bijelkaar opgeteld. Normaal zijn die spins allemaal door elkaar en heb je ook last van thermische effecten. Behalve bij ijzer cobalt en nikkel, daar blijven de spins wel staan.

Je kan ook met alle magneten, van ijzer cobalt of nikkel ferromagneten maken.

Je kan zelfs met magnetisme stroomopwekken. Dus alle krachten en acties zijn onderling uitwisselbaar.

Ik hoop dat dit je magneet vraag over hermagnetiseren, magnetiseren en demagnetiseren oplost.
Anonymous

StrangeQuark schreef:Magnetisatie is magnetisatie. Iets wat gemagnetiseerd is, is gemagnetiseerd vanwege de spin van de electronen. Bij ferromagneten (ijzer, kobalt) blijven die spins staan. Als je er met een andere magneet overheen gaat, kan je met de kracht van die andere magneet de spins beinvloeden, en meesturen in de richting van de beweging.  

Alleen een electromagneet is niet te beinvloeden met een andere magneet, omdat de stroom steeds gelevert wordt door de battarij, en die houd het magneetveld kunstmatig in stand.  

Dus:

-je kan met een electromagneet. Alle magneten, hermagnetiseren, meer magnetiseren of de magnetiseren, afhankelijk van welke kant je opwrijft.

-Je kan met alle andere typen magneten (ferromagneet, paramagneet, diamagneet), kan je andere magneten beinvloeden op de hierboven genoemde manier.  

De magnetisme is voor alle magneten hetzelfde, een sterkere magneet zal een zwakkere magneet meer beinvloeden dan een andere zwakke magneet. Het magnetisme van een mangeet is namelijk alle spins bijelkaar opgeteld. Normaal zijn die spins allemaal door elkaar en heb je ook last van thermische effecten. Behalve bij ijzer cobalt en nikkel, daar blijven de spins wel staan.  

Je kan ook met alle magneten, van ijzer cobalt of nikkel ferromagneten maken.  

Je kan zelfs met magnetisme stroomopwekken. Dus alle krachten en acties zijn onderling uitwisselbaar.

Ik hoop dat dit je magneet vraag over hermagnetiseren, magnetiseren en demagnetiseren oplost.
Hoe kan je stroom opwekken met magneten? Het lijkt me vaag :shock:

Terug naar “Natuurkunde”