Hey allemaal,
Ik maak dus telkens de hele tijd een fout waarbij ik steeds de - voor negatief teken verwar of verwar voor minteken.
Is er een simpele manier hoe ik het altijd kan onthouden?
mvg,
Liam.
Het is vooral dat ik nu weer met de abc-formule begin te werken.In physics I trust schreef: ↑wo 12 sep 2012, 21:11
@TS: je bedoelt dat je het toestandsteken verwart met het bewerkingsteken?
Je verwarring is ergens wel te begrijpen hoor. Als je werkt in een verzameling waar negatieve getallen gedefinieerd zijn (getallen met een minteken als toestandsteken dus!), dan is de bewerking 'min' overbodig, je kan namelijk steeds optellen met zijn tegengestelde. Dat is wat tempelier aanhaalde.
Als je een voorbeeldje geeft van een geval waar het je niet duidelijk is, kunnen we je het verduidelijken aan de hand daarvan.
Dat klopt niet hoor.3(x-6), heel simpel, maar toch de verwarring.
Als je x weet is het - teken voor 6 wel een bewerkingsteken, en als x onbekend is is het - teken van de 6 zelf.
Ja, als er een andere bewerking voor staat ( inclusief weggelaten + tekens) is het een toestandsteken.In physics I trust schreef: ↑wo 12 sep 2012, 23:59
Dat klopt niet hoor.
de 'min' is hier in elk geval een bewerkingsteken. Dat kan je inzien doordat een toestandsteken niet alleen kan voorkomen in een expressie: als er dus geen enkel ander bewerkingsteken is, dan heb je met zekerheid een bewerkinsteken. Dat is het geval in jouw voorbeeld.
(x-6): bewerkingsteken
(x+-6): er is reeds een bewerkingsteken, dus het is een toestandsteken
3x-3: er is reeds een bewerkingsteken (het maalteken!) dus het is een toestandsteken
Duidelijker nu?
Ik ben nog niet zeker of je dat wel juist zegt. Als er een plusteken wordt weggelaten (en er dus ENKEL een minteken staat) dan is het een bewerkingsteken hé. Akkoord? In (x-6) hebben we het dus over een bewerkingsteken. In (x+-6) is de min dan een toestandsteken, want er is reeds een bewerkingsteken (+).liamgek schreef: ↑do 13 sep 2012, 15:41
Ja, als er een andere bewerking voor staat ( inclusief weggelaten + tekens) is het een toestandsteken.
Dankje!
Wat bedoel je hier te zeggen ... , klopt het wel of niet?
Dan moet je het namelijk zo oplossen: 3x +3*-6= 3x+-18.
Maar als je voor x=3 in gaat vullen, krijg je 3(3-6)= 3*-3=-9
Dat begrijp ik wel nu.In physics I trust schreef: ↑do 13 sep 2012, 19:50
Ik ben nog niet zeker of je dat wel juist zegt. Als er een plusteken wordt weggelaten (en er dus ENKEL een minteken staat) dan is het een bewerkingsteken hé. Akkoord? In (x-6) hebben we het dus over een bewerkingsteken. In (x+-6) is de min dan een toestandsteken, want er is reeds een bewerkingsteken (+).
Vraag maar als het je niet duidelijk is.
Er staat eigenlijk:liamgek schreef: ↑do 13 sep 2012, 22:27
5-3(x+1)=15-2x
Aan het linkerlid staat 5 -3 waarin - een bewerkingsteken is omdat er niks voor staat.
Waarom krijg ik dan alleen een goed kloppend antwoord voor x als ik 5 -3x-3=15-2x? omdat die - aan het linkerlid een bewerking is, waarom moet je die dan meenemen bij het wegwerken van de haakjes?
Ik zou het dan lezen als 5 - (3)(x+1)=15-2x.Safe schreef: ↑do 13 sep 2012, 23:03
Er staat eigenlijk:
5+(-3)(x+1)=15+(-2)x
maar het (veelvuldig) gebruik van haakjes is tijdrovend en wordt daarom achterwege gelaten.
Hoe had je het eigenlijk anders willen lezen?
Het lijkt dat niet het teken hier het probleem is, maar dat je hier haakjes vergeet.liamgek schreef: ↑do 13 sep 2012, 22:27
Maar waar ik dan problemen mee heb:
5-3(x+1)=15-2x
Aan het linkerlid staat 5 -3 waarin - een bewerkingsteken is omdat er niks voor staat.
Waarom krijg ik dan alleen een goed kloppend antwoord voor x als ik 5 -3x-3=15-2x? omdat die - aan het linkerlid een bewerking is, waarom moet je die dan meenemen bij het wegwerken van de haakjes?