Ben je met me eens dat het gebruik van haakjes bij (3) volkomen nutteloos is? Terwijl (-3) aangeeft dat de min een toestandsteken is.
Ja, ben ik het mee eens.Safe schreef: ↑za 15 sep 2012, 12:51
Ben je met me eens dat het gebruik van haakjes bij (3) volkomen nutteloos is? Terwijl (-3) aangeeft dat de min een toestandsteken is.
Oh, nu begrijp ik hem wel.kee schreef: ↑za 15 sep 2012, 13:07
Als toevoeging aan mijn post:
De verwarring bij jou lijkt te ontstaan omwille van de volgorde van bewerkingen. Bij het "wegwerken van haakjes" wanneer 3(x+1) geschreven wordt las 3x+3 verandert de buitenste bewerking, en zijn er daardoor weer extra haakjes nodig wanneer dit voorkomt in 5-3(x+1). Daarom wellicht dat het gemakkelijker is om over "binnen de haakjes brengen" te spreken.
Concreet:
Bij 5 - 3(x+1) wordt eigenlijk 5 - (3*(x+1)) bedoeld, maar omdat de vermenigvuldiging voorrang heeft op de min (en de plus) moet je deze haakjes niet schrijven. Echter wanneer jij 3(x+1) schrijft als 3x+3 wordt waar voor 3(x+1) de vermenigvuldiging de buitenste bewerking is, in 3x+3 plots de optelling de buitenste bewerking. Gezien deze bewerking geen voorrang meer heeft op de min, moet je de haakjes rond 3x+3 nu wél schrijven.
Bedenk dat het een afspraak is waar het al dan niet nodig is om haakjes te schrijven. Hoewel rond 3(x+1) in 5 - 3(x+1) geen haakjes geschreven worden, hoort 3(x+1) wel samen (door de volgorde van bewerkingen). Je mag dus niet zomaar daarin 3(x+1) vervangen door 3x+3 zonder daar rekening mee te houden.
Nee, het is: 5 + (-3)(x+1)liamgek schreef: ↑za 15 sep 2012, 14:31
Oh, nu begrijp ik hem wel.
Omdat je 3(x+1) in zijn geheel van 5 moet halen, krijg je 5 - (3x+3)= 5-3x-3 en dat is hetzelfde als 5 - ((-3)(x+1) zo kom ik wel op een logisch antwoord uit.
Dat lijkt me sterk in je laatste vorm kloppen de haakjes niet er worden er meer geopend dan gesloten.liamgek schreef: ↑za 15 sep 2012, 14:31
Oh, nu begrijp ik hem wel.
Omdat je 3(x+1) in zijn geheel van 5 moet halen, krijg je 5 - (3x+3)= 5-3x-3 en dat is hetzelfde als 5 - ((-3)(x+1) zo kom ik wel op een logisch antwoord uit.
Ja, dat is een gewoonte ik maak meestal alles veel ingewikkelder dat ik het wel snap.tempelier schreef: ↑za 15 sep 2012, 14:47
Dat lijkt me sterk in je laatste vorm kloppen de haakjes niet er worden er meer geopend dan gesloten.
Ja, ik ben erg slordig met dit soort dingen, excuses.