Ruim 20% van de kiesgerechtigden stemt dan ook helemaal niet. Er is vast een paar procent voor wie het nogal onpraktisch is (op vakantie, iets anders te doen de hele dag oid), maar er is een fors deel die doelbewust niet gaat stemmen, ik neem aan omdat ze het domweg de moeite niet waard vinden. Uiteraard zouden die mensen ook een signaal kunnen geven door allemaal blanco te gaan stemmen, maar goed, dat is een ander verhaal.
Zelf stel ik de machtsvraag centraal: welke coalitie krijg je, en wat gaan die gedurende de komende 4 jaar doen.
In een pure democratie heb je geen coalities en regeerakkoorden, daar zou je over ieder onderwerp moeten stemmen. Dat geldt net zo goed voor een representatieve democratie waarbij 1 kamerlid de support heeft van zijn eigen achterban. Dat je vervolgens partijen krijgt van representanten die het zo'n beetje met elkaar eens zijn vind ik tot daar aan toe, kiezen uit 150 opties is weinig praktisch.
Maar goed, dat is niet de praktijk: er wordt een coalitie gevormd waarbij partijen principes tegen elkaar uitwisselen, en daarmee is het -praktische- resultaat van een verkiezing niet zozeer een zetelverdeling, maar meer het uiteindelijke regeerakkoord. Door vorming van coalities heb je ook een situatie waarbij de oppositie feitelijk voor niets 4 jaar kamerzetels warm houdt, want als de coalitiegenoten zich aan hun afpraken houden hebben zijn altijd de meerderheid achter zich.
De enige situatie waarin de oppositie van betekenis is betreft zaken waarover in het akkoord niets is afgesproken, bijvoorbeeld omdat ze zich pas na het opstellen van het akkoord aandienen. In die situatie kunnen coalitiegenoten anders van elkaar stemmen zonder hun belofte aan elkaar te breken.