Hallo allemaal,
Als process engineer is mij een vraagstuk voorgelegd waar ik niet direct uit kom. Bij het bedrijf waar ik voor werk staat een grote cilindrische silo met daarin kunststof granulaat in korrelvorm (mLLDPE, Exceed). De silo is ongeveer 10m hoog en heeft een doorsnede van pak en beet 3,5m.
Wanneer de silo gevuld wordt, verandert de waarde die het bovenop gemonteerde elektrisch meetlint (geleide radar) afgeeft volgens een lineair verband (iedere 10% van het signaalverhoging is 1m). Het gewicht van de grondstof verandert echter niet recht evenredig met de hoogte van de grondstof. De grondstof is van zichzelf een beetje elastisch en hoe meer grondstof in de silo komt, hoe groter ook de relatieve dichtheid van de grondstof wordt (minder lucht tussen de korrels/korrels liggen beter geordend).
Mijn vraag is: Hoe ziet de curve er uit wanneer ik het vulniveau uitzet tegen het stortgewicht? En hoe kan ik die curve omzetten naar een formule?
Er hoeft hierbij geen rekening gehouden te worden met de kegelvormige stortkarakteristiek.
Alvast bedankt voor jullie hulp!