Satyr
Artikelen: 0

Het zinkend schip.

Het (door Romeinse machthebbers geïnstitutionaliseerde) Christendom is de laatste (bijna) 2000 jaar in de Westerse wereld het grootste machtsbolwerk geweest (direct of indirect). Wat heeft dit ons gebracht? Ongetwijfeld hebben elementen hieruit vele stervelingen geïnspireerd een goed leven te hebben en goed te zijn voor de medemens.

Maar ook:

- de duistere Middeleeuwen (waarin hele dorpen werden uitgemoord wanneer men zich niet wilde bekeren tot het X-dom, waarin heksen - lees kruidenvrouwen en druïden - levend werden verbrand of verdronken, na een vernederende marteling.)

- de Inquisitie, welbekend

- talloze religieuze oorlogen, waaronder de kruistochten

De machthebbers destijds - en later het Vaticaan – hadden er belang bij om mensen te laten geloven dat er slechts 1 (manlijke) god is: dan accepteren ze ook gemakkelijker dat er 1 paus is, 1 koning, enz. waaraan ze belasting moeten betalen en die ze kritiekloos moeten gehoorzamen.

Machthebbers hebben de neiging nog meer macht te willen. Onderdanen moeten zich dan ook zo snel mogelijk en zoveel mogelijk voortplanten, niet homoseksueel zijn en geen zelfmoord plegen. Zij mogen zelf niet teveel nadenken, niet kritisch zijn en vooral niet hun geest verruimen.

Het zwart-wit denken, het mensen hersenspoelen en dom houden is het verborgen handelsmerk geweest van de kerk. Vanuit met name Noord Europa is hiertegen geprotesteerd, het geloof werd hervormd, maar ook deze afsplitsingen werden vaak weer dogmatisch.

We beschikken tegenwoordig over vele bronnen van inspiratie: film, literatuur, wetenschap, internet, reizen enzovoort. Bronnen die onze voorouders niet kenden.

In plaats van klakkeloos te geloven wat de kerk verkondigt en totaal ongefundeerde beschuldigingen te maken, zou men eerst eens onderzoek moeten doen. Daarmee toon je respect voor je niet-Christelijke medemens. Angst is een slechte raadgever, kennis een betere.

Wij hebben vrienden met verschillende religies en we kunnen met hen uitstekende gesprekken voeren over spiritualiteit. Wat is een geloof anders dan een model om het leven te begrijpen?

Onze (Noord Europese) voorouders haalden hun inspiratie uit verhalen over goden en godinnen. Deze verhalen konden per dorp verschillen en veranderden in de loop der tijd.

Het model was – globaal – als volgt:

- De energie die de levende natuur beheerst (vruchtbaarheid, geboorte, liefde, seksualiteit, dood) werd Freya genoemd, een vrouwelijke godin (vergelijk: moeder natuur, moeder aarde). Uiteraard zijn er vele varianten van haar naam omdat niets werd opgeschreven, het werd ook niet als absolute waarheid gezien. Een andere naam was Vanadis (godin van de ‘Vanir’). Het woord “vrouw” is etymologisch verwant aan Freya.

- De ‘dode’ natuur (klimaat, zee, aarde): Thor/ Donar. Het woord “donder” is hiervan afgeleid.

- Evenwicht en inspiratie: Odin/ Wodan

Woensdag, donderdag en vrijdag zijn naar deze prechristelijke godheden vernoemd.

Van oudsher, ver voordat het X-dom hier de oude cultuur vernietigde en in een kwaad daglicht stelde, werd midden in de lente (later in de nacht van 30 april op 1 mei) de Vanadis- of Walpurgisnacht gevierd. De godin Freya werd vereerd, er werden offers gebracht voor een vruchtbare oogst, de liefde werd gevierd. Dit is allemaal te vergelijken met bidden, de viering van het heilig avondmaal enzovoort. Het heeft niets te maken met destructie of haat, integendeel, een echte Vanadisnacht viert (pro)creatie en liefde.

‘Heidenen’, ‘Satanisten’ (met andere woorden niet-Christenen) die de V-nacht vieren zijn NIET tegen familiewaarden. Velen van ons hebben zelf kinderen en een gelukkig gezinsleven. Wij leren onze kinderen zelf keuzes te maken, te leren van hun fouten, zodat ze een sterke intuïtie kunnen ontwikkelen en er zelf achter kunnen komen wie ze (willen) zijn en wat ze met hun leven willen doen. Uiteraard mogen ze zelf hun eigen spirituele model kiezen, wanneer zij daar rijp voor zijn. Zij hoeven geen maagd te blijven tot het huwelijk, bepalen zelf hun seksuele voorkeur, kunnen ook kinderen krijgen zonder eerst te trouwen, gaan niet naar een ‘hel’ wanneer ze ooit zouden besluiten hun leven zelf in waardigheid te beëindigen. Enzovoort. Een volwassen mens maakt zijn eigen keuzes, maar houdt daarbij uiteraard rekening met anderen. Dit geldt overigens ook voor het gebruik van geestverruimende middelen. Als je het dan toch echt eens wilt proberen (zoals zeer veel jongeren overal ter wereld), informeer jezelf dan goed en blijf voorzichtig. Zo simpel is het.

Satanisme? Zien jullie niet in dat het begrip ‘Satan’ door de kerk is ingevoerd om haar volgelingen angst voor het vreemde in te boezemen, zodat ze niet in de verleiding komen ‘af te dwalen’ van het ‘enige, ware’ geloof?

Voor alle duidelijkheid; wij willen niemand bekeren tot een ander geloof, dat past niet in onze filosofie. Ook de vikingen, hoe gewelddadig ze ook soms konden zijn, hebben nooit getracht andere volkeren hun geloof op te dringen. In een zeer oud graf is zelfs een Boeddha beeld gevonden. Handel was belangrijker en speelde een veel grotere rol dan de sterk uitvergrote plunderingen en brandstichtingen in gekerstende steden – waar handel onmogelijk was.

Gelukkig hebben ze met name noord en west Nederland veel goeds nagelaten: voortreffelijke scheepsbouwkunst en handelsgeest. De Nederlandse Gouden Eeuw werd mede mogelijk gemaakt door de nalatenschap van de Noormannen.

Wij en vele anderen zoals wij zien dat de wereldorde langzaam maar zeker aan het veranderen is. Overal ter wereld zijn mensen – bewust of onbewust - ontevreden over de gevolgen van de machtigste monotheïstische godsdiensten (religies met slechts 1 manlijke god; Christendom, Islam, Judaïsme). Er is geen evenwicht tussen mannelijke en vrouwelijke energie. Dit ongenoegen is sterker aanwezig waar mensen hoger zijn opgeleid (hoe zou dat komen...). :shock:

Vroeger of later zal er een wereldwijde culturele revolutie plaatsvinden (een zgn. metafysische omwenteling). Het schip is zinkende. Maar waarom in paniek raken wanneer je kunt leren zwemmen? Afbeelding
Quathia

Re: Het zinkend schip.

goede dag, mede heiden! Afbeelding

heb je een vervelende aanvaring met christenen gehad? ze zijn niet zo erg in het algemeen, is mijn ervaring, zolang ze je maar niet proberen te bekeren.

jij klinkt Germaans? of Noors? Asatru?
Satyr

:wink: Ach zeg nou zelf zoals t nu gaat werkt t ook niet [img]http://sciencetalk.nl/forum/public/s ... iggrin.gif[/img] En voor mij zijn t slechts programma´s ,geen religie.
Quathia

nee, maar het christendom als instituut lijkt steeds meer te verdwijnen. ook christenen lijken steeds individualistischer te worden (in ieder geval in onze noordwesteuropese maatschappij) en het christendom aan te passen aan hun persoonlijke ideeën en zo een eigen christenbewustzijn te creëren. "ik ben wel christen, want ik geloof dat Jezus onze spiritueel leider was, maar ik geloof niet dat ik moet luisteren naar de pastoor of dominee, ik heb mijn persoonlijke relatie met Christus, en als ik lief ben voor andere mensen mag ik best seks voor het huwelijk hebben."

ik denk dat veel mensen tegenwoordig zo individualistisch zijn, dat ze hun eigen religie willen samenstellen zonder vooraangeleverd pakketje. aangezien christendom een vooraangeleverd pakketje wil zijn, zal het minder en minder aanspreken...

is dat wat je bedoelt met zinkend schip?
Anonymous

Wat ik bedoel is dat t christendom ooit zal verdwijnen,de 1 god theorie.

Ik vind mensen moete geloven wat ze zelf willen,het is immers hun keuze.

Ma ik vind t onzin om maar iets te geloven wat je als kind zijnde al word opgedrongen.De kudde maar te volgen alsof het zo hoord.Ik geloof dat er wel meerdere Goden bestaan,zoals het ooit was voor de komst van de 1god religie.En die Jehova is niet mijn favoriet,ik hou niet van slavernij en bloed vergieten in een religie.
Quathia

ik neem aan dat jij Satyr bent, gast? Afbeelding

hm, als je kijkt naar de ontwikkeling van religie door de eeuwen heen, is de tendens dat die ontwikkeld is van animisme naar polytheïsme naar monotheïsme. wel kun je zien dat mensen moeite hebben met het idee monotheïsme, en dat ze daarin toch meerdere godheden inpassen: Vader, Zoon, Heilige Geest, heiligen, de maagd Maria als vervanging voor de moedergodin... maar later ontstane religies als Islam en protestantisme focusen juist weer op die éne God. pas nu lijkt er weer een tendens te ontstaan naar meergodendom, maar als je kijkt naar de tendens van steeds minder Goden, is dat een beetje vreemd... iemand een idee hoe dat komt?

wat betreft het geloven wat je als kind al meekrijgt... ik denk dat dat ook weer te maken heeft met het individualisme wat we hier immers als kind ook meekrijgen: niets zo maar geloven, alles zelf beredeneren! in veel andere landen, zoals islamitische landen, krijgen kinderen dat individualisme niet aangeleerd, en zijn dus ook veel minder kritisch. zíj leren juist dat je aan moet nemen wat autoriteiten je vertellen en dat moet geloven. dat is minder vreemd dan het lijkt: jij gelooft ook wat bepaalde autoriteiten je vertellen omdat je nooit hebt geleerd daaraan te twijfelen. bijvoorbeeld, mijn scheikundeleraar vertelde me ooit eens dat de wereld bestond uit atomen. nou heb ik nog nooit een atoom gezien, maar omdat mijn scheikundeleraar een autoriteit was geloofde ik dat direct.

hier in Noordwesteuropa krijgen we het individualisme met de paplepel ingegoten, wat zo zijn voor- en nadelen heeft. maar ik denk, dat dat leidt tot toegenomen individualisme in religies: ieder zijn eigen geloof, en wat je niet bevalt, dat laat je weg. ieder zijn eigen waarheid.

wat betreft slavernij en bloed vergieten in een religie, die vikingreligie is één en al bloedvergieten als ik het wel heb, en de polytheïstische Egyptenaren, Grieken en Romeinen hielden slaven en hun Goden zeiden daar niets van. ik denk dat bloedvergieten en egoïsme in de mens zitten en niet in hun religie.
Roland Ronceval

... hm, als je kijkt naar de ontwikkeling van religie door de eeuwen heen, is de tendens dat die ontwikkeld is van animisme naar polytheïsme naar monotheïsme. ...
Is dat niet een kwestie van perceptie? Indien men hindoeisme als polytheistisch ziet, heeft men meteen een van de oudste religies en een van de grootste.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Quathia

waar, daarom zeg ik ook: tendens. heel grof gezegd is dat wat vaak gebeurd is, in ieder geval hier; ik geloof niet dat er ooit een ontwikkeling is geweest van monotheïsme naar polytheïsme? maar ik heb daar geen studie naar gedaan dus corrigeer me als ik het mis heb.

op dit ogenblik, is dat wat er gebeurt bij veel nieuwe heidenen: ontevreden met hun monotheïstische opvoeding zoeken ze hun waarheid in poly-. bi- of pantheïstische religies. maar omdat dat op kleine schaal gebeurt, is er (nog?) niet echt van een trend te spreken.

overigens op een heel ander vlak: waarom is je woonplaats Dar al-Harb?
DePurpereWolf

De gouden eeuw kwam door de nalatenschap van de noormannen?

Je suggureert dat het Christendom als een leger zich over europa verspreide iedereen uitmoordend die anders denkte.

Leuk zo die one-liners, maar als geheel onderbouwt heeft het weinig effect op mij. En geloof ik het gewoon niet.

Heb je bewijs dat mannen en vrouwen de zelfde rechten hadden in het gezin van de germanen?

Verder is het hindoeisme, een polytheisme, ook niet gebalanceerd in de rechten van vrouwen en mannen.

De seculering van europa heeft andere wortels dan het gewoon slecht zijn van de religie.

De deur van de kerk is niet op slot, als je het niet eens bent met de Pastoor loop je weg.

Het aanwijzen van de slechte punten van de katholieke godsdienst om je eigen godsdienst te rechtvoordigen is niet de juiste manier. Als je mensen wilt overtuigen moet je je duidelijk je verhaal op stellen zonder een andere religie zwart proberen te maken
Anonymous

Ieder zo zijn eigen waarheid is het niet?

Het is inderdaad de mens die de misdaden pleegt maar het is ook de mens die deze religie schept.En ik maak geen onderscheid maar noem simpel 1 religie op van enkele, die ontwikkeld zijn om mensen in toom en dom te houden.Simpel iets van herhaling op herhaling. En wie daarin geloven wil zoals ik al zei is dat hun keuze. Ik moet toegeven dat het christendom zich wel schaamt voor dingen in het verleden,of is het simpel om niet ten onder te gaan en de 'macht' over mensen kwijt te raken? Ik vind zeker dat men kinderen zelf de keuze moet laten maken als men ze op deze wereld zet. Dat houd dus in ook geen doop voor geen enkele religie.Niemand heeft het recht om kinderen te bevuilen met ideeën waar ze misschien zelf nooit voor zouden hebben gekozen . Laat ze leren,maar zeg nooit dat 1 bepaald geloof de waarheid is.
Satyr

:shock: Sorry die gast ben ik :wink:
DePurpereWolf

Dat is de eeuwige controverse.

Als ouder wil je je kinderen natuurlijk de keuze geven voor een geloof op bijvoorbeeld hun 16de jaar. Maar je wilt ze ook zo goed mogelijk opvoeden met de normen en waarden waar je als ouder achter staat.

Als je dus gelovig bent en je wilt je kinderen op een zo'n goed mogelijke manier opvoeden zal daar de overtuiging toch in voort komen. Als je dat als ouder niet doet verloochenen ze of het kind of het geloof (of beiden).
Roland Ronceval

Satyr schreef:Het (door Romeinse machthebbers geïnstitutionaliseerde) Christendom is de laatste (bijna) 2000 jaar in de Westerse wereld het grootste machtsbolwerk geweest (direct of indirect). Wat heeft dit ons gebracht? Ongetwijfeld hebben elementen hieruit vele stervelingen geïnspireerd een goed leven te hebben en goed te zijn voor de medemens.

Maar ook:

- de duistere Middeleeuwen (waarin hele dorpen werden uitgemoord wanneer men zich niet wilde bekeren tot het X-dom, waarin heksen - lees kruidenvrouwen en druïden - levend werden verbrand of verdronken, na een vernederende marteling.)

- de Inquisitie, welbekend

- talloze religieuze oorlogen, waaronder de kruistochten...
Ik vind dat wel leuk, zo'n Satanische cultus. Er is toch maar 1 Satan, niet? Dus ook een beetje monosatanisme? :shock:

Toch nog even wat rechtzetten:

Die "bijna" 2000 jaar is wel heel ruim genomen. De Lage Landen werden zo ca 500/800 gekerstend. In het jaar 754 werd nog een groot missionnaris bij Dokkum vermoord. 1500 (75% van 2000) jaar lijkt me dichter bij de waarheid te liggen

Hoe "duister" waren die middeleeuwen? De kunst bloeide nochtans zeer in die periode. De meeste grote kathedralen werden toen gebouwd, en die kwamen zeker niet in het luchtledige tot stand.

Is de inquisitie zo goed bekend?

Er zijn inderdaad nogal wat oorlogen gevoerd door mensen die zich daarvoor beriepen op een hogere macht. Misschien werden zij wel door Satan gestuurd? ;) Die kruistochten waren oorspronkelijk inderdaad religieus geïnspireerd: er was namelijk gebleken dat de moslims de christenen het bezoek aan de heilige plaatsen onmogelijk maakten en de toenmalige Paus tot actie opriep. Ik heb toch de indruk dat nadien Satan de overhand haalde en dat zijn volgelingen meer oog hadden voor materieel gewin.

Zo maar. ;)

(Guillaume le Taciturne)
Roland Ronceval

... overigens op een heel ander vlak: waarom is je woonplaats Dar al-Harb?
Even tussendoor ...

Googelen zou kunnen helpen. :shock:

Dar al-Harb is het gedeelte van de wereld dat nog niet aan de islam onderworpen is en waar dus gevochten wordt. Het "domein van de oorlog" dus.

(Guillaume le Taciturne)
Satyr

Dit is nou weer een voorbeeld dat men zich verschuilt achter zijn daden.

Geef de duivel de schuld,die immers gecreeerd is door het christendom om een zonde bok te zijn voor hun eigen daden.Een verzintsel om mensen bang te maken dat ze eeuwig zouden branden.Als je dat verhaal aan vandaag de dag aan iemand voorlegt om hem te bekeren lachen ze je uit. Niks als sprookjes...wat voor mij overeen komt met de bijbel. :wink: jammer dan

Terug naar “Filosofie”