Is er een formele definitie voor het begrip "collectie / collection" in de wiskunde?
Ik ben namelijk een wiskundige(re) inleiding aan het lezen over probabiliteitstheorie (dan ik gewoon ben als econoom) en zo nu en dan krijgt een groep elementen het label "verzameling" wat ik ken uit inleidende cursusen wiskunde, maar af en toe wordt een groep elementen een "collectie" genoemd en lijkt het alsof de auteur bewust het woord "verzameling" vermijdt.
Is dit omdat de groep elementen die dan behandeld wordt niet voldoet aan de axioma's van de axiomatische verzamelingenleer en aldus anders moet worden aangeduid? De auteur gebruikt echter wel de klassieke operatoren en symbolen uit de verzamelingenleer op deze collectie, zoals het "is element van" symbool.
Ik geef een voorbeeld:
"We zullen dit doen aan de hand van een kansfunctie P(A) die de collectie "calligrafische A" van de deelverzamelingen van Omega [uitkomstenruimte] afbeelt op [0,1]. Het paar (Omega, P) noemen we een kansruimte."
Ik vind een gelijkaardige tekst terug in het engels die van "collection" spreekt en niet van "set".
Alvast bedankt voor enig inzicht.