Ik heb weer eens veel zitten nadenken en proberen...
Ik kan nu elke willekeurige 3hoek uitrekenen, hoeft geen rechthoekige te zijn.
tis een beetje veel werk om alles uit te leggen maar het komt er op neer dat ik het via alle assen los doe, en dat je als je een driehoek en een as hebt, dat je de driehoek verdeeld in 2 stukken (stel x-as) dan neem je de breedte in % en dus dan krijg je een stuk van 0-100 en een stuk van 100-0 (vanaf de as getelt)..
dat stuk van 100-0 vergroot je de driehoek totdat hij bij de as komt en trek je er een rechthoek en een kleinere 3hoek vanaf zodat je diegene die je wilt berekenen overhoud.
van 0-100 moet je de inverse nemen zodat je weer 100-0 krijgt. dan reken je de inverse driehoek uit, en dan trek je die weer af van de rechthoek waarin de inverse en de gewone 3hoek precies passen.
en dan doe je dat voor de andere as ook...
PS. bij games bestaat alle objecten uit rechte lijnen, en alle objecten die uit rechte lijnen bestaan kun je in driehoeken verdelen, dus nu kan ik in iedergeval in 2d alles uitrekenen voor games...
srry voor zeer onduidelijke uitleg ik ga binnenkort wel ff wat tekenen...
Edit: oh dan moet ik er wel bijzeggen dat als je een rechthoek om een rechthoekige driekhoek tekent dat je dan de afmetingen van die rechthoek gebruikt in deze formule: a=hoogte b=breedte en de rechthoek moet met 1punt op het draaipunt staan (dus voor 1 as uit te rekenen tegen de as aan
)...
dan krijg je: Ix= a^3*b/12*m (bij een van 100-0) en Ix= a^3*b/4*m (bij 0-100)
omdat je het voor 1 as berekent steeds kun je gewoon van alles rechthoekige driehoeken maken...
(dat was een kleine edit toch?
)