Verder wil ik nogmaals herhalen: Dat de wetenschap zaken nog niet kan verklaren, wil niet zeggen dat deze onverklaarbaar zijn (vb bewustzijn)
Deze hele topic gaat ook niet over het al dan niet onverklaarbaar zijn van dingen. Dingen die niet verklaarbaar zijn schrijf ik ook niet zonder meer toe aan bovennatuurlijke verschijnselen. Dingen als een 'ziel' beschouw ik ook niet als spooky of zweverig. Daarnaast denk ik dat de wetenschap aan een heel aantal zaken simpelweg (nog) niet toe is. Pas als de wetenschap klaar is om bepaalde zaken die nu nog aangeduid worden als onzinnig gebrabbel nader te onderzoeken (met een open mind wel te verstaan!) zal daar geld en tijd aan worden besteedt. Pas dan zal er duidelijkheid komen omtrent zaken waar we nu alleen maar over kunnen speculeren/filosoferen. Dat de wetenschap er niet klaar voor is betekend niet dat we daar dus maar gewoon niet mee bezig moeten zijn. Het loont in mijn optiek absoluut de moeite daar over na te denken. En met daar bedoel ik alles op het gebied van 'onverklaarbare' zaken. Van astrologie tot psychokinese en van helderziendheid tot zielen etc.
Copernicus en Galilei zouden zeker een nobelprijs hebben gekregen. De copenicaanse revolutie is zo ingrijpend! Hij is nog steeds bezig!! Het idee dat wij niet bijzonder zijn in tijd of ruimte was een zeer baanbrekende gedachte.
Ik vraag me af hoe breed hun ideeen in hun leven werden geaccepteerd. Het feit dat het ons nog steeds bezig houdt geeft al aan dat het verschrikkelijk revolutionair was en is. Ik betwijfel of ze daar in hun leven erkenning voor hebben gekregen.
Ik ben juist bang voor niet-wetenschappelijke argumenten, want die zijn veelal gebaseerd op dogma's of 'gevoel'.
Dat vind ik vreemd. Er zijn wel veel argumenten gebaseerd op dogma's maar dan vooral binnen godsdiensten. Verder zijn er een heleboel niet-wetenschappelijke argumenten die wel degelijk waardevol kunnen zijn. Een argument is dan alleen niet met 'hard bewijs' te staven en dus is het dan automatisch geen argument meer maar meer een denkrichting. En daar is niets mis mee.
ik denk dat wetenschap juist heel hard aan het aantonen is dat religie niet noodzakelijk is om de wereld te verklaren!
Religie is ook niet noodzakelijk om de wereld te verklaren. Maar zolang de wetenschap (ernstig) tekortschiet moeten we het er maar mee doen!
Daarnaast is religie niet per definitie verkeerd.
Een hoop stenen die een huis worden, zul je in een tijdspanne van één leven niet zien gebeuren, wacht je enkele miljoenen jaren zal je zien dat levenloze materie zo georganiseerd geraakt (zonder plan, puur met geluk) dat het zijn structuur kan kopieren (= voortplanting) Deze structuur wordt steeds ingewikkelder en ingewikkelder (we hebben immers de tijd). Het wordt zo ingewikkeld dat deze structuur zelfs een huis gaat bouwen.
Die redenering snap ik niet. Staan er ergens op de wereld 'huizen' die niet gemaakt zijn door levende wezens maar die slechts bijtoeval zo ontstaan zijn? Of doel je meer op de bouwstenen voor leven zoals DNA? Dan nog geeft dat geen antwoord op de vraag die gesteld wordt door het stuk van Woodstock. Als ik met nagel over mijn huid ga heb ik 'bergen' DNA onder mijn nagels. Maar dat is geen leven. DNA op zich is geen leven. Zelfs geen potentieel leven. Bouwstenen voor leven zijn geen leven. Zelfs niet alle bouwstenen bijelkaar. Iemand die net dood is bevat alles wat nodig is voor leven. Toch leeft die niet. Wat is leven dan?
Het is niet omdat iets ingewikkeld lijkt, het ook ingewikkeld is.
Een atoom hoeft helemaal niets te weten om zijn bewegingen uit te voeren, en zijn gedrag wordt bepaald door éénvoudige wetten.
De beweging van een atoom is een aparte stelling. Een atoom trilt en daarmee heb je de meeste beweging wel weer mee gehad. De electronen die om de kern cirkelen hebben beweging. Maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat dat electron en een proton dan precies is. We kunnen het voorspellen of theoretiseren, we kunnen het zelfs manipuleren. Ik ben het helemaal met je eens dat iets wat ingewikkeld lijkt helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Nog sterker, mijn persoonlijke overtuiging is dat alles zo simpel is, dat we het amper kunnen zien. We zoeken vaak te ver en te moeilijk terwijl het antwoord voor onze voeten ligt. De beste oplossing (althans in de techniek) is vaak de simpelste oplossing. Ik denk dat dat voor de meeste dingen geldt. Een statement die ik al eens eerder op dit forum heb gemaakt:
Niet alles is wat het lijkt! Blijf kijken...
Wat vraagjes:
Wat is bovennatuurlijk?
Wie bepaalt wat bovennatuurlijk is?
Is bovennatuurlijk niet gewoon natuurlijk, alleen snappen we het nog niet?