Stel dat het heelal oneindig groot is. Hoe kan het heelal dan nog uitdijen ? In een hogere dimensie? Hoe kan je dat interpreteren bij het 2dimensionaal analogon vd steeds groter wordende ballon ( een oneindige ballon(=?) ).
Grtz matt
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Ja het heelal kan uitdijen, de oneindig betekent, oneindig veel na het oneindig.Matt schreef:Stel dat het heelal oneindig groot is. Hoe kan het heelal dan nog uitdijen ? In een hogere dimensie? Hoe kan je dat interpreteren bij het 2dimensionaal analogon vd steeds groter wordende ballon ( een oneindige ballon(=?) ).
Grtz matt
Ksnap echt nie wat je bedoeld BetelGeuze
Lees mijn post nog een keer en je ziet dat ik dat zeg.Matt schreef:Het speelveld is zo eindig als het maar kan zijn ? :s
(wat wel mogelijk als Platland een boloppervlak voorstelt die uitdijt in de 3e dimensie).
Het heelal is ook oneindig groot, althans als je voorbij de waarnemingshorizon bent. Er zijn aanwijzingen dat dat zo is. Echter we kunnen maar een beperkt deel van het heelal zien en dat is tot op 15 miljard lichtjaar ver. Dat komt omdat licht een eindige snelheid heeft. Dus alles wat achter die waarnemingshorizon is kunnen we simpelweg nog niet zien. Het waarneembare heelal dijdt dus uit, niet dat wat we niet kunnen zien.Matt schreef:Stel dat het heelal oneindig groot is. Hoe kan het heelal dan nog uitdijen ? In een hogere dimensie? Hoe kan je dat interpreteren bij het 2dimensionaal analogon vd steeds groter wordende ballon ( een oneindige ballon(=?) ).
Grtz matt
En na de grens van het heelal is er dus opeens niks meer? Dat lijkt me ook een beetje raar.. Het moet haast wel oneindig zijn.