Kan iemand me bewijzen dat als
\(^alog{x} = {^blog{y}}\)
, dat dan \(^alog{x} = \frac{^alog{y}}{^alog{b}} \)
?Dankje.
-S.
Uit welke opgave komt dit ...Stekelbaarske schreef: ↑za 20 okt 2012, 18:03
Hoi!
Kan iemand me bewijzen dat als\(^alog{x} = {^blog{y}}\), dat dan\(^alog{x} = \frac{^alog{y}}{^alog{b}} \)?
Dankje.
-S.
Geen...ik snapte gewoon niet hoe je eraan komt...maar nu wel...als het uit een opgave komt, ben ik zo slim dit er bij te vermelden...nog iets?
Stel, ik heb een lijstje met enkele rekenregels voor logaritmes...En ik begrijp niet goed hoe ik aan een regel geraak, en vraag daarom een bewijs...Is je vraag dan beantwoord?Safe schreef: ↑zo 21 okt 2012, 18:19
Ok, maar hoe kom je dan aan deze vraag? Het komt toch ergens vandaan ...
wij werken niet met ln...maar je kan wel zeggen dat alog(x) = logx/logadannypje schreef: ↑di 23 okt 2012, 23:22
Vroeger hadden wij op onze rekenmachines geen a log toets (alleen een log toets die dan 10 log was). Daarom moesten wij weten dat a log(x) = ln(x)/ln(a).
Als je dit toepast op je bewijs krijg je:
ln(x)/ln(a) = ln(y)/ln(b) voor het linkerlid
en voor het rechter lid:
ln(x)/ln(a)= [ln(y)/ln(a)]/[ln(b)/ln(a)]
qed, denk ik
is misschien wel zo, maar ik hou het toch maar denk ik bij log...voordat m'n leraar me al helemaal sodemieter verklaart als ik iets opschrijf wat ik niet geleerd zou hebben...dannypje schreef: ↑di 23 okt 2012, 23:37
inderdaad, dat is gewoon verandering van grondtal a naar grondtal 10. Ik weet niet hoe je dat bewijst door alleen logs te gebruiken, maar met gebruik van ln is dat zo opgelost:
a log x = ln x/ln a = [ln x/ln a].[ln b/ln b] = [ln x/ln b].[ln b/ ln a] = b log x/ a log b
Persoonlijk heb ik die logs altijd moeilijk gevonden. Door ze gewoon om te rekenen naar ln, zie je voor de meeste rekenregels of 'te bewijzen' oefeningen de oplossing er zo uit springen vind ik.
Plus dat bewijsje hierboven laat duidelijk zien dat je het grondtal kan kiezen, zoals in de rekenregel die Tempelier aangaf.