Souldja
Artikelen: 0

Re: oneindig heelal?

Ik bedoel ermee dat de meerderheid van de sterren van ons af bewegen, doordat het heelal groter wordt en er dus ook meer ruimte komt. Het sterrenstelsel dat je bedoelt is het Andromeda-sterrenstelsel. Deze staat op ramkoers met ons melkwegstelsel. Gelukkig duurt dat nog wel 'een paar' miljard jaar :shock: .
Anonymous

dank je wel ik dacht ook het Andromeda-sterrenstelsel
Stan

Matt schreef:Het speelveld is zo eindig als het maar kan zijn ? :s

Met oneindig bedoel ik: wanneer je je voortbeweegt, oneindig kan doorgaan zonder op een vorig punt terecht te komen (Euclidische ruimte :shock: ). Dus in 2D stelt dit een vlak voor ... dus stel dat 'Platland' oneindig is ... hoe kan Plantland dan nog gaan uitdijen ???? (wat wel mogelijk als Platland een boloppervlak voorstelt die uitdijt in de 3e dimensie).  

Grtz Matt
Met uitdijen wordt ook bedoeld dat er mee ruimte tussen objecten wordt aangemaakt zodat de onderlinge afstanden groter worden, ookal zou het heelal oneindig zijn.
Tommiesfeestjes

Een grens?

En niets?

Mijn hemel.

Wat is niets dan?

Waaaaaaaaaaaaaah!
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!

Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?
Anonymous

Als het heelal steeds verder uitdijdt, dan moet daar wel "ruimte" voor zijn... :shock:
Anonymous

De naam heel al impliceert toch al dat het alles gaat. Het enige dat buiten alles kan liggen is niets en niets is niet afgrensbaar. Dat impliceert dat het heelal dus onbegrensd is... toch?
Micheltje

De naam heel al impliceert toch al dat het alles gaat. Het enige dat buiten alles kan liggen is niets en niets is niet afgrensbaar. Dat impliceert dat het heelal dus onbegrensd is... toch?

Om even kort te reageren... dat bewijs is natuurlijk alleen gebaseerd op bepaalde aannemingen en woordspelletjes. Heeft verder geen waarde.
Anonymous

Het heelal is eindig maar onbegrensd, net zoals de analogie met het oppervlak van de ballon. Elk punt op het oppervlak is dan het 'hier-en-nu' op een bepaalde plaats/ogenblik. Je kan naar een andere plaats op het oppervlak reizen, maar terwijl je dat doet zet ook de ballon uit met de tijd.

Het heelal heeft dus geen oneindige afmetingen (in ruimte-tijd), geen oneindige massa, enz... maar is wel onbegrensd.

We willen ons graag voorstellen dat we ons 'buiten' het heelal kunnen plaatsen om de uitdijing waar te nemen. In principe is het probleem dat we ons daardoor in de toekomst zouden moeten verplaatsen.

In het model met de ballon zou je de ballon vanop een afstand willen bekijken, maar alle mogelijke 'hier-en-nu' plaatsen liggen op het oppervlak. Alle 'ruimte' aan de buitenkant van de ballon is toekomst.

Terug naar “Ruimtefysica”