Michel Uphoff schreef: ↑do 25 okt 2012, 12:21
Maar met een lagere sample rate meet ik toch ook nog waarden waarbij spanning en stroom een tegengesteld teken hebben?
Dat er een grotere onnauwkeurigheid is bij tragere sampling begrijp ik, maar ik zie nog niet hoe je de Cos φ dan helemaal zou kunnen kwijtraken?
Als je de samples op random intervallen neemt is er geen probleem, doe je het op precies 50 Hz of een veelvoud of integer deel daarvan ga je de mist in.
Maar ik denk dat de crux ergens anders ligt: Als je met een amperetang de (dc) stroom meet, hoe lang is dat sample dan? Meet het ding bijvoorbeeld gedurende 1 microseconde en geeft dan het resultaat weer, of meet het gedurende 50 miliseconden, en geeft dan het gemiddeld (of het hoogste) in die periode weer?
Je kunt het natuurlijk vrij eenvoudig uitproberen: neem een DC amperetang, en meet daarmee meermaals de stroom door een aangesloten ohmse belasting als een gloeilamp. Als het 'goed' is krijg je dan een verzameling samples die gemiddeld 0 zijn, en als je alle negatieve meetwaardes omzet in positieve gemiddeld de stroom die door de lamp hoort te lopen (pakweg 0.45A voor een 100W exemplaar). Als je je meetwaardes zou sorteren op grootte en dan zou plotten, moet ook een sinusvorm ontstaan.