Hallo,
Ik ben momenteel een onderzoek gestart met betrekking tot warmteoverdracht tussen 2 naast elkaar geplaatste platen (koper- en staalplaat).
Ik heb reeds een aantal metingen verricht waarbij ik de koper plaat heb verwamd tot ca. 250 gr. C en heb vervolgens aan beide zijdes een staalplaat (kamertemperatuur), met eentussenliggende luchtlaag, geplaatst. Het geheel is aan de boven en onderzijde een afgesloten geheel, maar staat "open" aan de linker en rechterzijde.
Uit de meting kan ik zien hoe de staalplaat opwarmt, maar het is nu de bedoeling om dit ook in een berekening te laten zien.
Nu ben ik begonnen met het berekenen van de warmtestroom en werk ik daarbij met de totale warmteweerstand (zie bijgevoegd .jpg's ter verduidelijking).
Het probleem is echter dat ik bij elke voorbeeldberekening die ik tegenkom de "eindtemperatuur" (T4 in bijlage) al heb en de temperaturen aan beide zijdes constant blijven (T1=20C en T4=-10C in voorbeelden in bijlage).
In mijn geval verliest de koperplaat natuurlijk zijn warmte en wordt een deel opgenomen door de staalplaat waardoor deze logischerwijs opwarmt.
Ik loop een beetje vast dus mijn vraag is of ik toch tot een antwoord kan komen via deze berekening of ben ik volledig verkeerd bezig ?
Alvas bedankt voor de hulp !!