hoi wat is eigenlijk een tensor ? wat kan je ermee doen en wat is het veschil tussen tensor in wiksunde en tensor in natuurkunde?
dank je!
Moderator: physicalattraction
Ikzelf vond het bijzonder handig om het als een object te zien wat op andere tensoren "inwerkt".Caom schreef:hoi wat is eigenlijk een tensor ? wat kan je ermee doen en wat is het veschil tussen tensor in wiksunde en tensor in natuurkunde?
dank je!
Bij een basistransformatie zullen de componenten van een contravariante vector tegengesteld transformeren. Dat is wat je bij een "normale vector"verwacht. Bij een covariante vector transformeren de componenten echter mee. De meest eenvoudige covariante vector is de gradient.evilbu schreef:Hallo, ik zou graag wat debatteren ook over tensoren. Dit is een ouwe topic blijkbaar, waar niet recent in gepost is. De moderator heeft mij echter doorverwezen omdat er anders veel te veel tensor topics komen.
In sommige fysica boeken staat een tensor omschreven als een grootheid met een aantal indices. Maar in een cursus theoretische mechanica van mijn unief staat een tensor omschreven als volgt : een multilineaire afbeelding van
W*W...*W*V*V....V naar de reële getallen, waarbij V een vectorruimte is over R, en W de vectorruimte van covectoren (covectoren zijn lineaire afbeeldingen van V naar R)
het aantal keer W zou dan de contravariante orde zijn, en het aantal keer V de covariante orde
Nu begrijp ik goed dat contravariant en covariant iets te maken heeft met de basisveranderingen? Ik neem aan dat de basisveranderingen steeds gebeuren met rechtshandige orthonormale basissen. Maar wat is dan het verschil tussen contravariant en covariant als je het gewoon natuurkundig ziet, en kan iemand de link leggen met het verschil bij de multilineaire afbeeldingen.
Elke opmerking zal ik waarderen...
Op het physicsforum hebben we hierover eens een erg intressante discussie over gehad tussen natuurkundigen en wiskundigen.Maar wat is dan het verschil tussen contravariant en covariant als je het gewoon natuurkundig ziet, en kan iemand de link leggen met het verschil bij de multilineaire afbeeldingen.
Het grote verschil is dat bij natuurkundigen Aab hetzelfde object is als Aabdaar waar wiskundigen stellen dat het twee verschillende objecten zijn daar ze toot andere vectorruimten behoren.een multilineaire afbeelding van
W*W...*W*V*V....V naar de reële getallen, waarbij V een vectorruimte is over R, en W de vectorruimte van covectoren (covectoren zijn lineaire afbeeldingen van V naar R)
het aantal keer W zou dan de contravariante orde zijn, en het aantal keer V de covariante orde
Hehe, het wordt je vergevenGetriggerd door het antwoord van "Gast" zie ik dat ik in mijn eigen antwoord de definities per ongeluk precies heb verwisseld. Mijn excuses.
Tensorcomponenten veranderen natuurlijk ook bij een dergelijke transformatie, maar wat blijft hier nu invariant?
Ja, kwartje valt.Zoals je zelf stelt zij het de tensorcomponeneten die bij een transformatie veranderen. Alhoewel we bij tensorrekenen enkel deze componenten neerschrijven is het belangrijk om te beseffen dat de tensor zelf samengesteld is uit een combinatie van basisvectoren (de componenten zijn een weergave van deze combinatie). Ook de basisvectoren veranderen bij de transformatie. De tensor als object blijft echter invariant!Tensorcomponenten veranderen natuurlijk ook bij een dergelijke transformatie, maar wat blijft hier nu invariant?
Ook dit antwoord kun je vinden bij Caroll.Maar dan nog die laatste vraag: is ruimte-tijd kromming nou waarnemersafhankelijk?
Ja. Wiskundig is het triviaal, maar je ziet dat oa bij mij het idee van tensoren toch lastig is te vertalen, als het over natuurkundige zaken gaat.Ook dit antwoord kun je vinden bij Caroll.Maar dan nog die laatste vraag: is ruimte-tijd kromming nou waarnemersafhankelijk?
de kromming van de ruimtetijd wordt weergegeven door de Riemann tensor Rrho.gifsigma.gif mu.gif upsilon.gif (of krommingstensor).
De componenten van deze tensor (en dat is wat we meten) zijn waarnemersafhankelijk.
Echter de Ricci scalar R afgeleid van de Riemann tensor geeft ook een maat van kromming aan (en bepaald voor een twee dimensionaal oppervlak de kromming volledig). aangezien dit een scalar is is deze maat van kromming invariant en dus hetzelfde voor elke waarnemer.