Keysi
Artikelen: 0

een raar vraagje over magnetisme

Ik heb een raar vraagje over magnetische schroevendraaiers.

ken iemand die truc da als uw magnetische schroevendraaiers nimmer magnetische is da ge ze in boter moet dippen en dan terug werken?

Weet iemand hoe dat da komt? Heeft iemand daar een fatsoenlijke theoretische uitleg voor? Dat is een truc dat ik ooit bij mijn oude elek leerkracht heb geleerd, en vanwegen een klein discussie daarover in de week ben ik daar terug mee bezig in mene kop

Ik dacht eerst door de wrijving, maar er is nie echt wrijving met maar 1 klein sopje met de punt van uwe schroevendraaier. Ik heb da ook alleen maar tot nu toe bij kleine schroevendraaierkes moeten gebruiken, maar werkt dat ook bij de grotere?

Alvast bedankt
kingtim

Re: een raar vraagje over magnetisme

"ken iemand die truc da als uw magnetische schroevendraaiers nimmer magnetische is da ge ze in boter moet dippen en dan terug werken?"

(Als Nederlander zijnde had ik hier wel even moeite mee :P ).

Ik ben niet bekend met de truuk. Vraag me stiekempjes ook af of het überhaupt wel werkt (wat heeft boter met magnetisme te maken!) Is het niet gewoon zo dat je na het dippen in boter gewoon een plakkerige schroevendraaier hebt? :P
Keysi

ahaha goh hem ik ook al aan gedacht ma boter plakt niet maar glijdt. En jammer genoeg werkt da toch, ik hem die mens moeten trakteren nadien als het werkte :cry:
Benm

Ik zie werkelijk niet in waarom boter een schroevendraaier zou (de)magnetiseren. Het zou wel kunnen dat schroefjes er gemakkelijker af vallen door de smering of iets dergelijks.

Wat wel zou werken is de schroevendraaier verhitten tot boven de curietemperatuur van het materiaal waarvan deze gemaakt is, waarna de magnetisatie verloren gaat.

De benodigde temperaturen zijn een stuk hoger dan waarbij je iets in boter zou bakken, al is het met een gasfornuis wel haalbaar voor bijvoorbeeld een ijzeren schroevendraaier (verhitten tot tegen de 800 graden is genoeg).
Victory through technology
Keysi

ik denk da gij het niet snapt neen boter werkt net remagnetiserend ik gebruik vaak oude schroevendraaiers die hun magnetisme verloren zijn, en als je die in boter sopt werkt dat terug magnetisch, en daarvoor zoek ik een antwoord, hoe dat zoiets komt.
Benm schreef: ma 12 nov 2012, 02:41
Ik zie werkelijk niet in waarom boter een schroevendraaier zou (de)magnetiseren. Het zou wel kunnen dat schroefjes er gemakkelijker af vallen door de smering of iets dergelijks.

Wat wel zou werken is de schroevendraaier verhitten tot boven de curietemperatuur van het materiaal waarvan deze gemaakt is, waarna de magnetisatie verloren gaat.

De benodigde temperaturen zijn een stuk hoger dan waarbij je iets in boter zou bakken, al is het met een gasfornuis wel haalbaar voor bijvoorbeeld een ijzeren schroevendraaier (verhitten tot tegen de 800 graden is genoeg).
klazon
Pluimdrager

Keysi schreef: ma 12 nov 2012, 15:10
...en als je die in boter sopt werkt dat terug magnetisch, en daarvoor zoek ik een antwoord, hoe dat zoiets komt.
Stop maar met zoeken, want dat antwoord is er niet. Schroevendraaiers worden niet magnetisch door ze in boter te soppen. Kletskoek.
Keysi

wel het doet iets met men schroevendraaier maar wat? Ik werk vaak met van die klein schroevkes die ge in vrij moeilijke plaatsen moet steken. Dus voor mij zijn klein magnetische schroevendraaiers een must have. en ik gebruik een vrij oud schroevendraaier setje gekregen van men vader, en hem die truc al vaak moeten gebruiken.

das zo een van die raar dinges waar ik een antwoord op wil, want jullie gaan nu toch nie zeggen dat da het raarste onderwerp op dit forum is eh

Maar heme ge dat al zelf geprobeerd voor ge antwoordde? een klein dipke niet teveel, als het niet werkte zat ik hier nie die vraag te stellen ze mannen. ale ik krijg 50euro als ik de theoretische uitleg hiervan vind en hem 50eur verdient door het een paar dagen geleden te bewijzen dat het waar is.
klazon schreef: ma 12 nov 2012, 15:27
Stop maar met zoeken, want dat antwoord is er niet. Schroevendraaiers worden niet magnetisch door ze in boter te soppen. Kletskoek.
klazon
Pluimdrager

Keysi schreef: ma 12 nov 2012, 16:02
Maar heme ge dat al zelf geprobeerd voor ge antwoordde?
Nee, dat hoef ik niet te proberen, want ik weet zo wel dat het onzin is. Boter doet niks aan het magnetisme, net zo min als appelstroop of gruttebrij.

De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat de schroevendraaier door de boter een beetje kleverig wordt.
Michel Uphoff
Moderator

ik krijg 50euro als ik de theoretische uitleg hiervan vind en hem 50eur verdient door het een paar dagen geleden te bewijzen dat het waar is.

Die uitleg bestaat niet (even boterletters gebruikt), dus gaat dat geld aan je neus voorbij.
klazon
Pluimdrager

Je hebt toch een deftig antwoord gekregen?

Dat antwoord luidt: het hele verhaal is flauwekul.
Benm

Goed, laten we dan gewoon een experiment doen:

Koop een schroevendraaier, en houd deze langs een kompas (desnoods die van een smartphone) en stel vast dat het niet niet gemagnetiseerd is. Vervolgens doe je dat trucje met die boter, en kun je eenvoudig vaststellen of er wel of geen sprake is van een magnetisch effect.

Ter controle haal je langs een identieke schroevendraaier een forse magneet, zodat je kunt aantonen dat het magnetiseren van de schroevendraaier op zich met het kompas te meten is.

Als je me een herhaalbaar experiment aanlevert waarmee het mogelijk is met een simpel pak boter een schroevendraaier meetbaar te magnetiseren, krijg je van mij een bak bier.
317070

Als je me een herhaalbaar experiment aanlevert waarmee het mogelijk is met een simpel pak boter een schroevendraaier meetbaar te magnetiseren, krijg je van mij een bak bier.
Idem :)

Wat gebeurt er als je je schroevendraaier eerst botert, maar het dan terug degelijk afwast in een zeepsopje zodat het zeker niet vooroorzaakt wordt door de plakkende boter?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Benm

Iedereen weet toch dat zeepsop schroevendraaiers demagnetiseert?
Michel Uphoff
Moderator

Iedereen weet toch dat zeepsop schroevendraaiers demagnetiseert?

:lol: Tenzij... je eerst drie keer om de holle eik loopt.
Marko

Opmerking moderator

Dit lijkt me een goed punt om de discussie af te ronden. Wat er wetenschappelijk gezien over de oorspronkelijk vraag te zeggen was, is gezegd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Elektrotechniek”