kasius schreef: ↑zo 18 nov 2012, 15:26
Hoi dannypje,
bedankt,je hebt het heel erg duidelijk uitgelegd
Maar ik heb nog 1 verduidelijking:
Dus die 1V wordt vermenigvuldigd met 200x dus je krijgt dan 200V,maar zoals je al zegt is de batterij 6V.
dus die 1V wordt feitelijk 6x vermenigvuldigd tot 6V,wat gebeurt dan met de overige 194x?
En wordt voor programmeren in bits het schakelen of versterken gebruikt?
Dannypje
Ik heb je link gelezen en zoals de schrijver van de tutorial in het beginstuk schrijft,dat heb ik ook zo ervaren,namelijk dat er veel artikelen worden geschreven over de transistor maar dat ze allemaal vrij gecompliceerd zijn.
Die andere 194V zijn er gewoon niet he. Als je de voedingsspanning zou verhogen tot bvb 12V, zou je transistor versterken tot 12V. Het is alsof je je waterkraan helemaal opendraait. Ook dan krijg je niet de niagara-waterval te zien, omdat er simpelweg niet zo veel water aan je kraan wordt aangeboden he. Maar de transistor staat dus wel volledig 'open' om stroom door te laten, net zoals een gesloten schakelaar stroom doorlaat (maar ook weer maar zoveel als de verbruiker die eraan hangt nodig heeft he).
Voor programmeren wordt het schakelgedrag van de transistor gebruikt. We willen immers schakelen tussen 0 en 1 (zijnde 0V of de maximale voedingsspanning, in logische schakelingen meestal 5V).
De werking van een transistor, zeker als je op electron niveau gaat kijken, vind ik ook complex. Daarom bekijk ik de transistor op een 'macro-niveau', door hem te bekijken als een stroomgestuurde weerstand: hoe meer stroom je in de basis stuurt, hoe lager de weerstand tussen emittor en collector. Die aanpak verklaart zowel het schakelgedrag (je overspoelt de basis gewoon met zoveel stroom dat de emittor collector overgang het maximum aan stroom doorlaat, of je stuurt de basis wat voorzichtiger aan en daardoor volgt de stroom tussen emittor en collector mooi, en ben je dus aan versterken.
Wat betreft die versterking die zakt van 200 naar 6. Dat komt omdat je zogezegd buiten het werkingsgebied van de transistor werkt. Inderdaad zal die 1V basisspanning een zo grote emittor/collectorstroom veroorzaakt dat het verband tussen basisstroom en emittor/collectorstroom niet meer mooi lineair verloopt, zoals in het versterkings(werkings)gebied van de transistor. Maw. als we de tranistor als schakelaar gebruiken, forceren we hem eigenlijk.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.