sanderol
Artikelen: 0

licht/kleur/energie

Ik heb een paar dingen die ik me afvraag hoop dat iemand mij kan helpen.

- Glas absorbeerd licht met aan andere golflengte dan zichtbaarlicht. o.a. UV-straling, maar de energie van zulke straling is veel groter dan die van zichtbaar licht. Hoe raakt glas deze energie weer kwijt?? Andere stoffen worden warm of stralen zelf licht uit om de energie kwijt te raken, wat doe glas of straalt glas ook gewoon licht uit om zijn energie kwijt te raken??

- Zwarte stoffen absorberen alle kleuren licht maar wat voor straling zenden deze stoffen uit of raken ze al hun energie gewoon kwijt door warmte

- Gras is groen dus absorbeert het licht met de complementaire kleur (rood) dus maar van welke golflengte zendt gras dan weer licht uit?

- Vrije wolfraam atomen geven geen continue spectrum omdat de energie niveau's beperkt zijn. Maar in een wolfraam lamp zit een wolfraam draad die wel een continu spectrum geeft omdat de wolfraam nu wel veel verschillende energieniveau's heeft omdat het een vaste stof is nu?? maar waarom heeft wolfraam in vaste stof meer energie niveau's dan als vrije atomen ??
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?
Hallo1979

Re: licht/kleur/energie

Glas warmt op als gevolg van de uvstraling en zend infrarood uit als een zwarte straler en dus net als een zwart object (die zend ook uit als een zwarte straler) gewoon infrarood licht. De zon kan je ook benaderen als een zwarte straler alleen is de zon zo heet dat de warmtestraling zichtbaar is!

Gras zend alleen groen licht weer uit, daarom is het groen al het andere absorbeert het.

Wolfraam heeft in vaste stof meer energie niveau's omdat het dan gekoppeld is aan andere atomen. Als een gas kan het slechts zijn buitenste electronen exciteren. Maar als vaste stof zijn er meer tussenniveaus door de interactie van de atomen
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
sanderol

hallo1979 schreef:Glas warmt op als gevolg van de uvstraling en zend infrarood uit als een zwarte straler en dus net als een zwart object (die zend ook uit als een zwarte straler) gewoon infrarood licht.

Gras zend alleen groen licht weer uit, daarom is het groen al het andere absorbeert het.
Maar glas wordt niet zo warm in de mate waarin zwart wel warm wordt.

Ik heb nooit me hand op een glas gehouden met de gedachten gohh die is warm, wat je voor mijn gevoel wel hebt met donkerdere objecten.

Gras is toch groen omdat het rood absorbeerd en de rest van de kleuren reflexteerd??? De complementaire kleuren dus (die groen zullen zijn want rood is eruitgefilterd(geabsorbeerd) dus is er niks meer dat die kleur opheft.

??
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?
peterdevis

Maar glas wordt niet zo warm in de mate waarin zwart wel warm wordt.

Ik heb nooit me hand op een glas gehouden met de gedachten gohh die is warm, wat je voor mijn gevoel wel hebt met donkerdere objecten.
opmerking 1 : Je kunt temperatuur niet met je hand meten. Neem een stuk staal en een stuk piepschuim beiden met een temperatuur van 20°. Leg je hand op beiden. Het staal zal koud aanvoelen en het piepschuim aangenaam warm. Wat we voelen is warmteoverdracht: Staal geleid makelijk warmte, piepschuim is een warmteisolator.

Opmerrking 2: een perfect zwart lichaam neemt het gehele lichtspectrum op. Glas enkel de UV straling, hierdoor warmt het glas minder op.

Terug naar “Optica en Akoestiek”