turnevies
Artikelen: 0

Massa van een watergolf

In welke mate kan je begrippen uit de kwantummechanica op macroscopische schaal interpreteren? Ik heb gehoord van dat als er een glas voor je staat waar je niet door kunt kijken en er bijvoorbeeld zowel water als bier in kan zitten er voor je kijkt eigenlijk enkel een waarschijnlijkheidsdichtheid is voor wat erin zit, en pas bij het drinken breng je het in een eigentoestand.

Maar ik dacht nu ineens nog aan een ander voorbeeld, de golf-deeltjes dualiteit. Stel dat ik bijvoorbeeld een golf op zee neem met een golflengte van pakweg een goeie 6 meter(zal wel de goeie grootte-orde zijn) exact gekend en een oneindige onzekerheid op de positie heeft hij een golfgetal k=1m^-1. Omdat k en p commuterende operatoren zijn kan ik ook de impuls bepalen via p=k* h-bar=10^-34Js/m. Als de golf zich nu met pakweg 10m/s voortbeweegt wordt p/v=10^-35Js²/m²=10^-35kg de massa van het deeltje dat deze golf voorstelt.

Nu vraag ik mij af, gaat deze redenering op en zo ja, kan ik mij echt iets fysiek voorstellen bij de grootte van deze massa?
sirius
Artikelen: 0

Re: Massa van een watergolf

De golflengte van de golf is niet zelfde als de golflengte van de quantummechanisch fase van het samengestelde deeltje dat de golf is.

Als je de golflengte van de quantummechanisch fase van het samengestelde deeltje wilt weten dien je vanuit een afschatting van zijn massa te rekenen. Deze is voor een golf water waarschijnlijk erg groot, d.w.z. al snel veel groter dan kilo's. Dit zorgt ervoor dat deze golflengte erg kort wordt.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”