Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Asmahan
Artikelen: 0

Hoe kun je je 'optimaliseren' in wiskunde

Hallo iedereen

Heeft er iemand enige tips waarmee ik sterk zou kunnen worden in wiskunde ?

Ik slaag er zelden in om oefeningen fouteloos op te lossen en daardoor zakt mijn moed enorm. Ik wil het zoooooo graag begrijpen, maar weet niet wat ik kan doen buiten de theorie aandachtig doorlezen alvorens ik aan oefeningen begin. Is het gewoon een 'gift' als je er sterk in bent, of is het ook mogelijk om er sterk in te worden als je heel hard je best doet. Ik hoop op het laatste. :cry:
Kwintendr

Re: Hoe kun je je 'optimaliseren' in wiskunde

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Het is belangrijk als je een fout maakt, om de fout te gaan analyseren. Kijk wat je fout hebt gedaan en begrijp wat je fout hebt gedaan zodat je zulke fouten in de toekomst kan vermijden. Na verloop van tijd zal je ook in bepaalde oefeningen een stramien zien.

Veel succes!
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!
Asmahan

Kwintendr schreef: zo 02 dec 2012, 21:22
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Het is belangrijk als je een fout maakt, om de fout te gaan analyseren. Kijk wat je fout hebt gedaan en begrijp wat je fout hebt gedaan zodat je zulke fouten in de toekomst kan vermijden. Na verloop van tijd zal je ook in bepaalde oefeningen een stramien zien.

Veel succes!
Bedankt. Ik zal mijn UITERSTE best doen, en dan maar hopen dat er op het einde van de tunnel een lichtje schijnt.
JKZ

Verband zoeken tussen de theorie en toepassing ervan op dingen die je interesseren en die je kent, dat kan wel eens helpen.
wesleyc

Als ik iets echt moeilijk vind dan maak ik vaak opgaven met de uitwerkingen ernaast. Ik kijk dan regelmatig of ik nog goed ga (zonder daarbij verder te kijken in het antwoord!) om op deze manier mezelf de juiste werkwijze aan te wennen.

Doe dit voor een paar opgaven, daarna moet je het zonder doen en alleen nog maar achteraf controleren.

En schroom niet om af en toe ook weer een paragraafje terug te gaan, soms krijg je door nieuwe leerstof een beter inzicht in de oude leerstof wat weer kan resulteren in een beter inzicht in de nieuwe leerstof omdat je een betere basis daarvoor hebt.

Veel succes!
PAAC

Toen ik met bedrijfswiskunde begon moest ik ook aardig aan de bak met leren(MBO'er met amper wiskunde ervaring).

Ik heb avondenlang al het huiswerk en opgaves gemaakt om er routine in te krijgen(en dat waren veel simpele en saaie sommetjes). En uiteindelijk heb ik de routine erin gekregen(vooral de basis is belangrijk, het "moeilijke" kun je vaak afleiden vanuit logisch nadenken en de basis).

Maar ik moet wel aangeven dat als het echt niet wilt of lukt, je er niet teveel over moet piekeren.

Ik had iemand in mijn klas die wilde heel graag docent wiskunde worden, maar die kon gewoon niets met wiskunde(kleine getallen uit het hoofd vermenigvuldigen kon ze bv niet). Uiteindelijk is ze dan ook gestopt.

Ik wil je er niet mee afschrikken(iemand die interesse heeft in wiskunde moedig ik alleen maar aan), maar alleen aangeven dat iemand niet altijd alles kan en dat er soms grenzen zijn.

Maar mijn advies is veel leren/oefenen en routine erin krijgen dus.

Succes ermee :)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Terug naar “Wiskunde”