In physics I trust
Artikelen: 0

Re: Verschil speed en velocity

JKZ schreef: za 08 dec 2012, 12:11
Als je bedoelt dat je met de een de scalaire grootheid wilt aangeven en met de andere de vector, dan zul je weinig mensen in de wereld ontmoeten die het met je eens zijn.
Waar je dit op baseert weet ik niet, want als je in de literatuur neust, kan je de hierboven geschetste zaken toch wel terugvinden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
JKZ

Inmiddels gevonden waar het vandaan komt: de literatuur waar je naar verwijst is blijkbaar Wiki. Maar lang niet altijd is heel de wereld het eens met wat op Wiki staat.

Blijkt onder meer uit het feit dat in diverse ingestampte en wereldbekende formules de letter v van "velocity" de scalaire grootheid voorstelt.

Veel mensen zijn gewend aan de letter s voor de afgelegde weg en booglengte langs een kromme, ga hem dus liever niet gebruiken voor speed.

Ga ervan uit dat, als je iets publiceert, dat lang niet iedereen die het leest dat verschil tussen speed en velocity kent en accepteert. Licht toe wat je bedoelt met behulp van de woorden vector en scalar, om misverstand te vermijden.

Overigens is mijn ervaring dat in de B-vakken verschillen van mening over naamgeving (vooral ook vertaling in het Nederlands van uit Amerika geïmporteerde begrippen) vaker voorkomen. Universiteiten, scholen, zelfs verschillende vakgroepen binnen dezelfde universiteit hebben vaak hun eigen opvattingen. Wordt pas echt een probleem als de mensen zich te dogmatisch opstellen.
In physics I trust

Nee, ik verwijs niet enkel naar wikipedia maar denk bijvoorbeeld aan mijn eigen cursus mechanica en de referentiewerken die daarbij werden aangereikt.

Overigens ben ik het volledig eens met
Ga ervan uit dat, als je iets publiceert, dat lang niet iedereen die het leest dat verschil tussen speed en velocity kent en accepteert. Licht toe wat je bedoelt met behulp van de woorden vector en scalar, om misverstand te vermijden.
Mijn cursus sterkteleer begint dan ook met een lijst van de gebruikte notaties.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
jkien
Moderator

Als je bedoelt dat je met de een de scalaire grootheid wilt aangeven en met de andere de vector, dan zul je weinig mensen in de wereld ontmoeten die het met je eens zijn.
Uit welk Engels natuurkundeboek heb je die conclusie getrokken?

Vrijwel alle Engelse natuurkundeboeken (van na 1900) maken dat onderscheid juist wel. Bijvoorbeeld de Feynman Lectures on Physics: "in physics we have taken advantage of the fact that there are two words and have chosen to use them to distinguish two ideas. We carefully distinguish velocity, which has both magnitude and direction, from speed, which we choose to mean the magnitude of the velocity, but which does not include the direction." 1

Ook bij een SAT examen (toelatingsexamen voor colleges) dien je het verschil te kennen: "the crucial difference between the two is that speed is a scalar and velocity is a vector quantity." 2
Math-E-Mad-X

In physics I trust schreef: za 08 dec 2012, 19:05
Nee, ik verwijs niet enkel naar wikipedia maar denk bijvoorbeeld aan mijn eigen cursus mechanica en de referentiewerken die daarbij werden aangereikt.

Ik heb op de middelbare school inderdaad ook het onderscheid tussen speed end velocity geleerd.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
JKZ

Deemoedig neem ik het woord “non-discussie” terug: na wat google moet ik toegeven dat het bedoelde onderscheid speed-velocity daar vaker wordt gemaakt dan ik me realiseerde. Wel blijft het een feit dat je het woord velocity ook kunt tegenkomen voor de scalaire grootheid en dat dus Wiki wel wat meer had mogen relativeren.

Het lijkt me geen goed idee om in het Nederlands ook zoiets te verzinnen, omdat je zeker niet iedereen zal meekrijgen. Er zijn betere middelen om duidelijk te maken wat je bedoelt, lijkt me.

Dit alles gaat over translatie, begrijp ik. Bij rotatie krijgen we hetzelfde nog een keer.

Terug naar “Klassieke mechanica”