In hoeverre zijn de gegevens die we tot onze beschikking hebben mbt tot het sterrenstelsel of specifieker ons zonnestelsel betrouwbaar??
het klinkt misschien een beetje als een domme vraag maar toch zet ik m'n vraagtekens erbij, ofwel verbaas ik me er enorm over. in eerste instantie baseer ik me op gegevens van de volgende site mbt de planeten in ons zonnestelsel. In hoeverre zijn ze waar?
neem de diameter van mercurius: 4878km. Zijn er scenarios te bedenken wanneer dit helemaal niet het geval hoeft te zijn??? Dat de diameter bijvoorbeeld in werkelijkheid veel groter is, maar dat de planeet in werkelijkheid ook verder bij de aarde vandaan staat. In hoeverre valt dat verschil waar te nemen?
Het zelfde geldt voor de massa's. Ik ga er van uit dat massa & rotatietijd om zon & afstand tot zon met elkaar verbonden zijn en uit dezelfde rekensom voortkomen. Is het niet mogelijk dat je in de rekensom de waardes van bijvoorbeeld de massa kan veranderen en toch dezelfde afstand&rotatietijd eruit komt??? Zodat we niet kunnen zeggen welke specifieke combinatie we nu precies waarnemen??
edit: ik kan me overigens niet voorstellen dat we de massa echt gemeten hebben.