Moderators: jkien, Michel Uphoff
Nee, dat is niet helemaal waar, alhoewel het me ook niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt. Als je de toenemende massa (sterren, planeten, etc) bedoelt, dan is het eigenlijk heel verwonderlijk dat het universum blijft expanderen, omdat massa een aantrekkingskracht heeft, en dus een "krimpende" invloed op het heelal heeft. (Massa kun je zien in deze context als een magneet. Het trekt dingen naar zich toe) In andere woorden hoe meer massa ontstaat in het universum, in relatie tot de huidge dichthteid, hoe groter de kans dat het universum uiteindelijk krimpt.Ik heb een vraag, zou het universum niet steeds groter worden omdat er steeds meer materie in komt? Netzoals wanneer je steeds meer spullen in een bak met water gooit, het water stijgt dan meer en meer op.
In een vacuum onstaat toch spontaan materie, heb ik ooit eens ergens gelezen. En mijn definitie van het universum? Zoals het algemeen wordt aangenomen lijkt mijthe bug schreef:een vraagje : vanwaar komt die materie
of beter, wat is jouw definitie van universum
Het heelal expandeerd toch steeds sneller, dus van inkrimping is geen sprake meer of wel? Maar mijn vraag is toch duidelijk?We weten in feite geen eens zeker of het universum voor altijd blijft expanderen. Misschien is er een equilibrium (keerpunt), en misschien wordt het universum dan weer kleiner, terwijl de tijd dan terug zou lopen. Om dit in te schatten gebruiken we de gemiddelde dichtheid van het universum en meten dit tegen de aanwezige massa. (om de expanderende krachten te vergelijken met aantrekkings cq zwaartekrachten van massa)
Dus komt er niet meer materie bij in het heelal? Nu snap ik mezelf bijna niet meer man, je word bedanktPS. Materie ontstaat niet spontaan, het ontstaat als een transformatie van energie.
Hoe weten we of materie uberhaupt invloed uitoefent op de expansiesnelheid van het universum. Materie trekt elkaar onderling aan, maar we weten niet eens of de wand van het universum wel uit materie bestaat. Misschien bestaat de wand van het universum wel uit iets wat helemaal niks met materie van doen heeft.
Ik zou eerder zeggen: er is niets anders dan energie. Ik zie materie als een 'opeenhoping' van energie, dus materie is eigenlijk energie. Einstein is het met mij eens denk ik (E=mc²).Er is niets anders dan materie, materie is alles...
Je hebt gelijk, eigenlijk is er alleen maar energie (materie = energie) .Ik zou eerder zeggen: er is niets anders dan energie. Ik zie materie als een 'opeenhoping' van energie, dus materie is eigenlijk energie. Einstein is het met mij eens denk ik (E=mc²).
Er is wel bij veel mensen een verkeerd begrip van wat de uitdijing van het heelal nu eigenlijk is. Het is niet enkel materie die uitdijt in een vaste ruimte, het zijn werkelijk de ruimte (en tijds)dimensies die mee uitdijen. De big bang was dus geen gewone explosie!